356 cabrio. 25-91-BK. Roepnummer onbekend. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), 25-91-BK, Wim Kooijman.

Deze foto;
Vanaf de start van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) in 1962 was Wim Kooijman surveillant in dienst van de Groep Surveillance Autosnelwegen. Zijn personeelsnummer was dan ook laag (12).
Kooijman werd later Officier en had zowel in het buitenland als in Nederland een mooie politiecarrière. Voor de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) staat hij vaak op de foto.
Zo ook op deze afbeelding van 1966. Het nieuwe Rijkspolitie-uniform wordt in dat jaar geïntroduceerd. En daarom fungeerde Kooijman als dressboy; hier in het witte tuniek wat vaak in de zomer gedragen werd. Het grootste verschil met het voorgaande tuniek zijn de kraagspiegels (“patjes”). Deze waren nu naar voorbeeld van Defensie puntig aan de bovenzijde met een metalen korpsster. Waarmee de afgeronde bovenzijde en de opgenaaide springende granaat van het korps tot het verleden behoorden. De helm en de Porsche zijn nog helemaal wit. Rond 1967 liet commandant Vogel zijn Porsches met oranje folie bestickeren. En kort daarna werden de helmen ook oranje.

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 26-05-1966. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 10-11-1966. Toen Vogel hoorde dat de productie in Zuffenhausen van de Porsche 356 stopte, bestelde hij in alle haast nog tien exemplaren. Porsche heeft speciaal hiervoor de productie nog eenmaal opgestart. Daarmee kreeg de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) een kavel zéér bijzondere voertuigen binnen haar poorten. Op onze database gaat het om de 356’s met de kentekens 25-86-BK tot en met 25-94-BK en 42-22-DF.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

Scroll Up
Terug