911 targa.JL-12-FD.Alex 1218.14

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), Alex 1218, JL-12-FD, Henk Postema, Adri Sonneveld.

Deze foto;
Zie ook hieronder bij “dit specifieke voertuig.” Hier ligt de 911 nog op zijn kop in de droge greppel. Op de vluchtstrook staat een zogenaamde Groeps-Surveillance-Auto (GSA) van de landgroep met daarbij onder andere een personeelslid van de verkeersgroep. Op de achtergrond worden de takelwagen en autoambulance in stelling gebracht die de Alex 1218 zullen afvoeren.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model waarvan Porsche er tussen 1974 en 1989 in totaal 193.605 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.993 CC (“3.0 liter”) / vermogen 180 PK / topsnelheid 225 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 7 seconden. De dienst reed 72 Porsches met een 3.0 liter motorblok.

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 19-01-1983. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 25-02-1983. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 25-05-1983. Overige bijzonderheden : Afleverprijs fl. 52.219,00 (€. 23.695,95). Deze Porsche werd geleverd met de opties achterruitenwisser, elektrische buitenspiegel rechts, breedstralers en politie-uitvoering. De kentekenserie JL- -FD is één van de twee complete series geleverde Porsches waarop geen megafoon gemonteerd werd. Op 30 augustus 1983 werd deze Porsche op de oostbaan van de A28 ter hoogte van de afrit Eelde (onder de rook van Assen) met 20.000 kilometer op de teller in de kreukels gereden. Dit gebeurde tijdens het spoedtransport van een donornier vanaf Schiphol naar Groningen. De AVD-verkeerssurveillanten Adri Sonneveld (bestuurder tijdens het ongeval) en Henk Postema kwamen ongedeerd uit deze crash. Op het oog is de Alex 1218 total loss gereden. Maar in onze AVD-database bevinden zich foto’s die onweerlegbaar van na de ongevalsdatum zijn. AVD-verkeerssurveillant Bob ter Haar informeerde ernaar binnen zijn netwerk en hoorde er het volgende over: Vanwege de lage leeftijd / kilometerstand van de Alex 1218 besloot men in Driebergen een nieuw casco te bestellen. In die tijd waren de Porsches nog in eigendom van de AVD. En de eigen dienstwerkplaats sleutelde in Driebergen hele Porsches in en uit elkaar. Net als bij Defensie waren rijksvoertuigen in die dagen niet verzekerd. Dit op grond van een uitzonderingbepaling in de Wet aansprakelijkheid aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM). Voor schadebedrijven was het toentertijd mogelijk om bij een nieuw casco tegen inlevering van het oude Vehicle Identification Number (VIN / chassisnummer) dat vervangende casco van het originele VIN te voorzien. Waarna het uitgesneden stukje VIN uit het oude casco werd vernietigd. Of dit hier ook exact zo gebeurd is weten we niet. Zeker is wel dat men in Driebergen de onderdelen (interieur/motor/dashboard enz) van de zwaar beschadigde Porsche in en aan het nieuwe casco heeft gebouwd, waarna deze 911 toen weer in gebruik is genomen met hetzelfde chassisnummer op het steunpunt zuidoost (Grathem). Verder wist de bewuste collega ter Haar te vertellen dat het steunpunt in de loop der tijd nogal wat last heeft gehad met deze 911. Er trilde nog wel eens wat los qua zaken die niet met originele boutjes waren vastgezet. Zo werd af-fabriek de kofferklepsluiting vastgeklonken met speciale popnagels. Na de crash kregen de surveillanten deze 911 weer in de vaart zonder deze popnagels, maar met bouten. Wat lostrillen tot gevolg had terwijl ook de sluiting niet meer afdoende werkte, wat te merken was bij het openen en sluiten van de kofferklep.

error: Content is protected !!