911 targa. 59-RR-46. Alex 1244. 05

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), Alex 1244, 59-RR-46, Hans Tielemans, Cees Nelemans, klaverblad Bocholtz, A76, N281.

Deze foto;
Eerste crash op de uitvoeg (parallelbaan) van klaverblad Bocholtz in december 1978. Iets preciezer : de zuidbaan van de A76 (naar de N281), ter hoogte van hectometerpaal 24.5 (Simpelveld). In ieder geval was sprake van een opgevroren weggedeelte. Winterbanden of zeer open asfalt beton (ZOAB) bestonden nog niet. En het zou eventueel ook nog kunnen zijn dat daarnaast een stuurfout leidde tot deze crash.
Zie ook de informatie hieronder bij “dit specifieke voertuig”.
Op deze foto zien we in de achtergrond we een oud model Groeps-Surveillance-Auto (GSA) van de landgroep van de Rijkspolitie. Gelet op de -vaak gezonde rivaliteit tussen landgroepen en AVD zullen de mannen van de landgroep wel schik gehad hebben om dit ongeval. Met enige moeite zijn achter de GSA de sporen van de rondtollende Porsche te zien.
Let op het rechter achter spatscherm van deze 911. Dit is nog intact. Op onze databank staan foto’s van een tweede schade van dit voertuig…………

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 02-05-1977. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 24-05-1977. Overige bijzonderheden : Deze Porsche is geleverd met de opties vijf versnellingsbak, breedstralers geel, achterruitenwisser, elektrische buitenspiegel rechts, mistachterlicht en tot slot stabilisatoren vóór 20 mm, achter 18 mm. Op 27-10-1979 werd bij kilometerstand 90.000 een ruilmotor gemonteerd. De auto is uit de tijd dat surveillanten nog een vaste Porsche bereden. Hoewel dit vaak tijdens de looptijd van het voertuig wijzigde werd deze Alex 1244 bereden door het duo Hans Tielemans en Cees Nelemans en deze Porsche had het steunpunt Grathem als standplaats. Deze Porsche heeft twee maal zware averij opgelopen. De eerste keer in 1978 op de A76. In 1982 gebeurde dit weer. Die laatste aanrijding betekende het einde van de AVD-diensttijd van deze Porsche.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.687 CC (“2.7 liter”) / vermogen 165 PK / topsnelheid van 215 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 7.8 seconden. De dienst reed 66 Porsches met een 2.7 liter motorblok. Twee ervan waren voorzien van een zogenaamde Sportomatic, een semiautomatische versnellingsbak.

error: Content is protected !!