Steunpunt Assen.02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, steunpunt Assen.

Steunpunt Assen. Mensen die in het verleden veel in Duitsland kwamen zullen het type gebouw herkennen van de Duitse Autobahnpolizei-Stellen.
AVD-commandant Kees Vogel was fervent tegenstander van deze steunpunten. Maar gaf tijdens diverse gesprekken met hem in 2012 en 2013 aan dat ze hem door de strot gedrukt werden door de Rijkspolitietop. Insteek : “Wilt u uw leidende positie als politiedienst op de autosnelwegen behouden dan zult u veelal sneller ter plekke moeten kunnen zijn, sneller decentraal kunnen opschalen en minder reistijden hebben voor uw personeelsleden.”
De opening van de steunpunten Assen, Badhoevedorp en Breda luidde de zogenaamde decentralisatie in.
Voor het noorden werd het dus Assen. Ideaal gesitueerd bij andere snelwegpartners zoals Rijkswaterstaat (eigenaar van het terrein) en de ANWB-wegenwacht. Vogel liet een container van de Groep Technische Controles (GTC) neerzetten waar de surveillanten konden omkleden. Maar er waren geen voertuigen gestationeerd. Dat leidde niet tot verbetering en de locatie aanvang en einde dienst bleef Driebergen. Veel carpoolen derhalve. Vervolgens liet Vogel voor Assen (en Breda) schakelunits neerzetten. Pas met de komst van de units die we hier op de foto zien, kwam steunpunt Assen “echt in bedrijf”. Deze units werden later opgevolgd door een barakachtige bebouwing zoals gebouw C in Driebergen. In 1992/1993 volgde de eerste stenen bebouwing in Assen.
De burgemeester van Assen overigens was initieel minder enthousiast over de vestiging door de AVD. Maar net als bij de aankoop van het AVD-terrein in Driebergen in 1966 zat Vogel toen al met zijn manschappen op het terrein.