Mercedes 190E. LX-68-XG. Alex 1251. 01

Deze foto;
Rond 1986 ging de politie van Luxemburg voor de surveillance op haar autosnelwegennet over op de razendsnelle Ford Sierra RS cosworth (zie ook op https://9gag.com/gag/a1oYEbG). En daarbij bedacht men in Luxemburg dat een gerichte rijtraining wel belangrijk was. Om het allemaal veilig te houden. En dus werd contact gezocht met de AVD. Wat ertoe leidde dat Kees Vogel, commandant AVD, zijn rijinstructeurs een week vrij maakte om de Luxemburgse dienders bij te scholen. Zoals één van hen, Jaap van Barneveld, het zei : “Op het gaspedaal drukken kan iedereen. Maar rijden op hoge snelheid en daarbij goed anticiperen, goed remmen, goed uitwijken etc, dat is heel andere koek. En daarin namen we deze Luxemburgse collega’s op sleeptouw.
In de witte tunieken zien we van links naar rechts Hennie Doppenberg, Anne Hunze en Jaap van Barneveld. De twee mannen in de blauwe overhemden en truien zijn hun Luxemburgse collega’s die bijgeschoold werden.

Dit specifieke voertuig;
Vermoedelijk inzet voor het bureau vorming en instruktie (BVI).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de meeste AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!