Mercedes 190E. YV-47-PF. Alex 1261. 03

Deze foto;
Voor het AVD-steunpunt Badhoevedorp (noordwest) staat een dwarsdoorsnede aan AVD-dienstvoertuigen opgesteld. Opmerkelijk : er staat niet één Porsche tussen. Naast deze Alex 1261 zien we van links naar rechts een andere Mercedes 190E met kenteken YV-43-PF, roepnummer Alex 1217 en Voertuignummer politie technische dienst 61.4746. Rechts hiervan een Volkswagen Passat met kenteken YT-01-DV, roepnummer Alex 1423 en voertuignummer politie technische dienst 45.9003.
Verder naar rechts staan een BMW K100RT en twee andere Mercedessen 190E, alle drie met onbekende roepnummers.
Het steunpunt Badhoevedorp was overigens gevestigd in een voormalig weerstation. Ten opzichte van het surveillancegebied van de AVD was het een uitstekende uitvalsbasis. Vanaf het terrein was er zelfs direct toegang tot de A4. Het gebouw zelf echter was miserabel en had trekjes van de Alexander-kazerne in Den Haag, waar alles in 1962 begon. Als het in Badhoevedorp regende dan kwam het op sommige plekken keihard naar binnen. Toen de gemeentepolitie Hoofddorp vervolgens een nieuw bureau liet bouwen droeg het Korps Rijkspolitie bij in de kosten ervan. En kreeg de AVD de bovenste twee etages toegewezen.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt noordwest (Badhoevedorp).
Voertuignummer politie technische dienst : 61.5519.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!