Mercedes 190E. YV-48-PF. Alex 1263. 01

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt noordwest (Badhoevedorp).
Voertuignummer politie technische dienst : 61.5520.
Opmerkelijk aan deze Mercedes is de dakset. In tegenstelling tot alle andere AVD-voertuigen van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) is hier niet een enkel blauw zwaailicht opgebouwd maar een Whelen Edge 900 dakset zoals deze bij vele politiekorpsen in die tijd gebruikt werd.
Het steunpunt Badhoevedorp was overigens gevestigd in een voormalig weerstation. Ten opzichte van het surveillancegebied van de AVD was het een uitstekende uitvalsbasis. Vanaf het terrein was er zelfs direct toegang tot de A4. Het gebouw zelf echter was miserabel en had trekjes van de Alexander-kazerne in Den Haag, waar alles in 1962 begon. Als het in Badhoevedorp regende dan kwam het op sommige plekken keihard naar binnen. Toen de gemeentepolitie Hoofddorp vervolgens een nieuw bureau liet bouwen droeg het Korps Rijkspolitie bij in de kosten ervan. En kreeg de AVD de bovenste twee etages toegewezen. AVD-verkeerssurveillant Frans Zuiderhoek vertelt er het volgende over: “Ik kwam zelfs met de lift pal voor mijn kledingkast uit op de bovenste verdieping. Overigens gold dat ook voor de andere collega’s en dat was wat minder als ik mij daar aan het omkleden was! In 1993 diende de opheffing van de AVD zich aan. We noemden dit intern ook wel gekscherend de grote postcodeloterij. Voor mij had deze operatie tot gevolg dat ik dichter bij mijn eigen postcode geplaatst werd. Pas later werd het steunpunt Ouder-Amstel geopend.”
Het parkeren bij het tijdelijk AVD-onderkomen in Hoofddorp was nog een verhaal apart. De AVD had
onder de overkapping een aantal eigen parkeerplaatsen. Probleem daarbij was dat het ging om parkeerplaatsen naast elkaar, maar dan twee plekken diep. Dat was niet zo handig omdat de AVD-ers op de derde etage zaten en geen zicht hadden op de parkeerplaatsen. Gevolg was een hoop heen en weer geloop met de sleutels, zowel bij aanvang als bij einde dienst. Zuiderhoek bedacht daar het volgende op: “Maak van twee surveillanceauto’s een tandem en plaats deze op die dubbele vaste parkeerplaats. Bevestig de reserve sleutel van deze auto’s aan de andere sleutel van de tandem. In het ergste geval moet je bij het wegrijden even één auto naar voren rijden! Waarmee het heen weer lopen sindsdien tot het verleden behoorde. Zuiderhoek meldt dat hij nog steeds open staat voor een gepaste beloning voor zijn briljante idee.”

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!