Mercedes 190. PJ-30-XY. Alex 1294. 01

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Mercedes 190, PJ-30-XY, Alex 1294, Bob ter Haar.

Deze foto;
Hier zien we AVD-verkeerssurveillant Bob ter Haar bij het achterportier.
Mogelijk is hier geklapperd. Voor de niet oud-AVD-ers wat achtergrondinformatie; de term klapperen komt uit het computerloze tijdperk. Als AVD-ers een pechgeval in de berm zagen staan dan werd gestopt. Alex, de meldkamer in Driebergen, trok dan het kenteken na en belde met de eigenaar. De verkeerssurveillanten schreven met vetkrijt op de linker voorband de datum en het roepnummer van het AVD-voertuig. Dat was bedoeld voor de situatie waarin een andere AVD eenheid later eveneens stopte. Die betreffende collega’s wisten dan dat de auto al was nagetrokken.
De uitdraai van het betreffende rapport ging in Driebergen in de meldkamer in een klapper ofwel ordner. ’s-Avonds, als het over het algemeen wat rustiger was, zochten verkeerssurveillanten deze gestrande auto’s op. Waren die nog niet weg dan werd bekeken of het betreffende voertuig alsnog weg gesleept moest worden.
Let bij deze foto overigens op het uitrijspoor links onderin beeld. En niet te vergeten de enorme bagger op de voorzijde van de Mercedes. Een stel AVD-collega’s met een Porsche 911 hebben ter Haar een modderdouche gegeven. Zoals dat wel vaker gebeurde.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt zuidoost (Grathem).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!