Mercedes 190E. LX-75-XG. Alex 1248. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Mercedes 190, LX-75-XG, Alex 1248, Steunpunt Breda.

Deze foto;
Voor het AVD-steunpunt gaat deze Alex 1248 op de kiek. Op deze foto is mooi te zien dat Mercedes-Benz Nederland er alles aan deed om de Mercedessen uit te leveren conform “Porsche-specificaties”. Zo werd op de achterruit een extra ruitenwisser gemonteerd ten behoeve van de diverse taken op de vluchtstrook waarbij achteruit gereden moest worden. Rechts in beeld is onder de bumper nog net een megafoon te zien. Eveneens duplicaat van de Porsches.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt zuidwest (Breda).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!