356.25-94-BK.Roepnummer onbekend.07

Sectie bijzondere verkeerstaken, Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), 25-94-BK, Zandvoort, total los, Toon Meijer.

Deze foto;
Voor de werkplaats van de AVD in Driebergen staat deze total loss gereden 356 op een autoambulance. Het ongeval gebeurde in de tweede helft 1970 op circuit Zandvoort, waar de AVD toen nog haar bemanningen trainde. Achter het stuur zat AVD verkeerssurveillant Pieter van Wijk en de bijrijder was rijinstructeur Toon Meijer.
Meijer aan het woord: “We hadden een trainingsdag op het circuit van Zandvoort. Daarbij wisselden we soms van auto. Toen ik dat deed met Rinze Hiddinga (instructeur) zei hij tegen mij: “Toon, deze 356 loopt niet lekker in de bochten.” Ik nam dat voor wáár aan en zei tegen mijn bestuurder: “Mocht er iets gebeuren onderweg, laat dan het stuur los. Dan kan ik misschien nog corrigeren”. Toen wij met vrij hoge snelheid een bocht uit kwamen begon de Porsche te slingeren en was niet meer te corrigeren. We kwamen in het zand en sloegen over de kop. Daarbij werden we allebei uit de auto geslingerd. Ik kwam zittend in het zand terecht en Pieter op de rijbaan. Beiden bij bewustzijn zijn we vervoerd naar het ziekenhuis in Haarlem. Waar we later diezelfde dag uit werden ontslagen. Met alleen de nodige blauwe plekken. Als ik de schade zie aan de Porsche dan hebben Pieter en ik twee engeltjes op onze schouders gehad.”

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 26-05-1966. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 10-11-1966. Overige bijzonderheden : 356C-model. Voertuig binnen de dienst total loss gereden in 1970.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356B en 356C. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok wat 60 PK leverde had een topsnelheid van 155 kilometer per uur. Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”) / een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. Tijdens de looptijd van de 356’s liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356.

error: Content is protected !!