356 cabrio. Kenteken en roepnummer onbekend. 1962. 03. Ophalen Porsches

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), Jelte van der Heide, van Beusekom.

Deze foto;
Na de geslaagde proeven met de Alex 4401 / 2701 (kenteken ED-54-26) haalde de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) eind 1962 het eerste kavel surveillancevoertuigen op bij de Porschefabriek in Stuttgart. Een jongensdroom voor de aanstaande verkeerssurveillanten. Want wie wil nou niet in die dagen een reisje over de grens maken en dan ook nog eens een Porsche terug rijden? Op deze foto zit de nummer twee van de SBV, de adjudant Jelte van der Heide, op de bijrijdersplaats en krijgt technische uitleg van mensen van de Porsche-fabriek.
Midden achter de 356, met de handen in de zakken, staat Jan van Beusekom (“De Beus”).
Voor de rit naar de Nederlands-Duitse grens zitten er Duitse handelaarsplaten op de voertuigen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!