356 cabrio. Kenteken en roepnummer onbekend. 1966. 02. Ophalen Porsches

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), Stuttgart.

Deze foto;
Het is mei 1966 en op het terrein van de Porschefabriek zien we negen van de tien laatste 356’s voor de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) staan wachten om naar Nederland gereden te worden. Saillant detail : de auto’s hebben nog geen van alle buitenspiegels. Overigens ontbreken eveneens zaken als megafoon, verbindingsmiddelen en bestickering. Dat laatste was gebruikelijk. Het later opbouwen van de buitenspiegels niet. Overigens staan op de achtergrond al Porsches van het nieuwe model 911 (of 912) gereed voor aflevering. De dan inmiddels tot Algemene verkeersdienst omgedoopte SBV zou de eerste 912’s in 1967 in ontvangst nemen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!