912 targa. 15-40-GU. Alex 1264. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), Alex 1264, 15-40-GU.

Deze foto;
Fraaie foto uit een kleine serie van twee. De platen zijn geschoten voor de autostalling (“gebouw G”) in Driebergen. Deze Porsche zat bij de indienstneming in 1968 al wel in de oranje striping. Maar was in het begin nog niet voorzien van een luchtherkenningsnummer. Uiteindelijk is deze auto in eigendom geschonken aan het politiemuseum. Dit museum is ook heden nog de eigenaar van dit voertuig, wat niet meer rijdbaar is.
Let op de foto overigens ook op de helmen van de beide surveillanten. Ook hier maakte de AVD door de jaren heen een switch van wit naar oranje.
AVD-rijinstructeur Cor van de Kuijt over dit laatste : “Eind jaren ’60 kregen alle nieuwkomers een nieuwe helm (oranje) en de ouderen moesten hun witte helm inleveren waarna die ook een kleurtje kreeg. Ik herinner me dat ik nog een witte had en mijn collega een rode. Toen me langs de weg eens gevraagd werd wat het verschil was, antwoordde ik dat de collega’s met een rode helm schade gereden hadden………….”

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. Tijdens de looptijd van de 912 targa’s introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep terwijl tevens de oranje striping werd aangebracht. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

Scroll Up
Terug