912 targa.72-12-BP.Roepnummer onbekend.09

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), 72-12-BP, brug bij Zaltbommel.

Deze foto;
Dat de brug bij Zaltbommel gevaarlijk is, was in die tijd algemeen bekend. Vier rijstroken zonder vangrail in het midden was vragen om ernstige ongevallen. En die gebeurden dan ook veelvuldig.
Op deze foto staat de eerst geleverde Porsche 912 targa met het verhoogde zwaailicht de situatie te beveiligen.
Hoewel de vrachtwagen die de middenstreep overschrijdt hier weinig alternatieven heeft, gebeurde dit soort overschrijdingen vaak zonder daadwerkelijke noodzaak. Met alle gevolgen van dien.
Zie ook op onze site onder de zoekterm Alex 1204 Zaltbommel als u wilt zien wat de AVD aan die heersende onveiligheid deed.

Dit specifieke voertuig;
De eerste Porsche 912 targa die de AVD reed. Een 4 cilinder model wat specifiek door Porsche gebouwd werd om mensen die vanuit de 356 kwamen, maar geen 911 konden aanschaffen, toch de gelegenheid te geven “het 911-model” te rijden. Uiterlijk waren de beide modellen vrijwel identiek Levering vanuit importeur Pon aan de AVD medio 1966. Let op het zwaailicht wat uit onwennigheid bij de eerste geleverde Porsche met targabeugel in het midden van die rolconstructie staat. Deze 912 targa reed in eerste aanleg nog zonder oranje striping.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. Tijdens de looptijd van de 912 targa’s introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. De dienst reed 31 Porsches van het type 912 targa.