Range Rover. ND-66-YB. Alex 1407. 06

Deze foto;
AVD-verkeerssurveillant Ron Stange gaat op herhalingsinstructie in Limburg. Zijn instructeur is Hennie Doppenberg. Hier zien we deze Alex 1407 tijdens deze instructie in zwaar terrein.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 25-04-1985. Bijzonderheden: deze Range Rover had in eerste aanleg steunpunt Badhoevedorp als standplaats. De nadagen van de operationele inzet werden gesleten als instructievoertuig bij het Buro Vorming en Instruktie (BVI) in Driebergen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.
Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er). Deze TC-ers waren in de basis burgerambtenaren met een vooropleiding in de motorvoertuigentechniek. Hun uniform was onder andere herkenbaar aan gele in plaats van blauwe kraagspiegels (padjes). Verder hadden zij op hun pet wel de bekende springende granaat van het Korps Rijkspolitie maar deze was niet ingebed in een ster. Het witte overtrek van de pet tenslotte was niet voorzien van de gebruikelijke dunne blauwe bies rondom maar de gele variant daarvan. De TC-ers waren volledig bewapend.
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept. In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.

Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een 8 cilinder motorblok met de cilinders in lijn en een inhoud van 3.529CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

Scroll Up
Terug