Range Rover. TV-51-GR. Alex 1415. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Basis Surveillance, Range Rover, TV-51-GR, Alex 1415, Gert van Wijk.

Deze foto;
Foto uit een totaalserie van zes. Bij deze foto zien we AVD-verkeerssurveillant Gert van Wijk naast een Range Rover uit de laatste serie van vier exemplaren die aan de AVD geleverd werd. De Range Rover werd op kostengronden vervangen door de VW Passat station. De laatste Range Rovers weken qua uiterlijk op detailniveau af van de voorgangers. Zo maakte de tot dan typerende grill met verticale spijlen plaats voor het model met de horizontale equivalenten ervan. De lier die tot dan achter deze grill ingebouwd zat, is nu onder de bumper opgebouwd. De foto dateert van 1990 of verder.

Dit specifieke voertuig;
Datum, afgifte deel I : 12-01-1989.
Voertuignummer politie technische dienst 60.5470.
Aanvang inzet voor de AVD : 15-08-1989.
Inzet voor Driebergen centrum.
Afvoerdatum uit de AVD-vloot : 22-05-1991.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Gebruiksdoel.

Eind 1973 bezocht AVD-commandant Vogel de Land Rover importeur. Doel : aanschaf Land Rovers ter vervanging van de incapabele Hanomags waarmee zijn basis surveillancegroep, de latere groep basissurveillance (GBS) de totale verkeerszorg verrichtte in het gebied “centraal”. Dit was de A12 van Waddinxveen tot Veenendaal en de A2 van Abcoude tot Vianen. De GBS deed hier ongevalsafhandeling alsmede controle zwaar vervoer. Er waren dus voertuigen nodig die goed konden lieren (wegslepen) en tevens moesten de voertuigen veel technische controleapparatuur mee kunnen nemen. Bij toeval zag Vogel de eerste te leveren Range Rovers voor de Nederlandse markt staan. Geheel passend bij hem liep zijn bezoek uit op de directe aanschaf van het eerste cluster Range Rovers. Dit voertuig zou al snel uitgroeien tot het op één na bekendste vlaggenschip van de AVD. De Range Rovers waren zeer terreinvaardig en toch ook luxe voor de bemanningen. Deze bemanning bestond tot 1984 altijd uit een verkeerssurveillant (wachtmeester) en een technisch controleur (TC-er).
Ondanks de maximaal toegestane treklast van 3.500 kilogram geremd werden met de Range Rovers complete gestrande vrachtwagencombinaties van hun plek gesleept.
De Range Rovers van de AVD hadden tot 1977 een driecijferig roepnummer op de motorklep. Daarna werden dat er twee. De GBS-voertuigen werden daarna opgeroepen met “Alex 14”, gevolgd door het nummer op het voertuig.
In 1988 maakten AVD-rekenmeesters na ± 60 geleverde exemplaren een einde aan de inzet met deze voertuigen. Ervoor in de plaats kwamen de volslagen niet op deze taak toegeruste Volkswagens Passat op LPG.
Technische data.
In de 1.820 kilogram zware Range Rover lag een V-8 cilinder motorblok en een inhoud van 3.529 CC.
De topsnelheid lag op 153 kilometer per uur. Effectief zal dat minder geweest zijn vanwege de Twin-Sonic en de latere Aero-Dynic zwaailichten.

error: Content is protected !!