356 cabrio. 25-88-BK. Roepnummer onbekend. 01

Sectie bijzondere verkeerstaken, Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), 25-88-BK, Piet Hertog, Paul Meijers, Herman van Asch.

Deze foto;
AVD-verkeerssurveillant Piet Hertog in actie tijdens een snelheidscontrole van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV). De afbeelding dateert tussen november 1966 en oktober 1967. En is vermoedelijk geschoten langs de A12.
Op 12 november 1966 verongelukte in deze Porsche de verkeerssurveillant Herman (Adrianus) Assen. Hij was hiermee de eerste verkeerssurveillant van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) die bij de uitoefening van zijn taak om het leven kwam. Hij reed met een collega in dichte mist over de vluchtstrook en botste hierbij frontaal op een stilstaande aanhanger. Hoewel in onze archieven foto’s zitten van dit ongeval vinden we het niet gepast deze online te zetten.
AVD-er Paul Meijers schreef over dit trieste incident een aangrijpend en indrukwekkend paginavullend relaas. Dit deed Meijers voor het AVD-jubileumboek van 1987. De titel was “Omzien met een traan”.

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 26-05-1966. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 10-11-1966.
Overige bijzonderheden : 356C-model.
Toen Vogel hoorde dat de productie in Zuffenhausen van de Porsche 356 stopte, bestelde hij in alle haast nog tien exemplaren. Porsche heeft speciaal hiervoor de productie nog eenmaal opgestart. Daarmee kreeg de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) een kavel zéér bijzondere voertuigen binnen haar poorten. Op onze database gaat het om de 356’s met de kentekens 25-86-BK tot en met 25-94-BK en 42-22-DF.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356B en 356C. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. Tijdens de looptijd van de 356’s liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356.

error: Content is protected !!