356 cabrio. 25-89-BK. Roepnummer onbekend. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), 25-89-BK, Dorus, Ton Schaddelee.

Deze foto;
Op 14 december 1966 neemt Dorus (Tom Manders) op de Vlasakkers, de tankbaan van de Bernhardkazerne een filmpje op wat u ook op onze AVD-databank kunt vinden. Ga hiervoor naar homepage, klik op “overige” en dan op “video”. Staand in de Porsche zien we Renger van de Biezen terwijl Ben Willems naast hem zit als chauffeur. Geheel rechts in beeld zit verkeerssurveillant Ton Schaddelee op de bijrijdersplaats.

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 26-05-1966. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 10-11-1966.
Toen Vogel hoorde dat de productie in Zuffenhausen van de Porsche 356 stopte, bestelde hij in alle haast nog tien exemplaren. Porsche heeft speciaal hiervoor de productie nog eenmaal opgestart. Daarmee kreeg de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) een kavel zéér bijzondere voertuigen binnen haar poorten. Op onze database gaat het om de 356’s met de kentekens 25-86-BK tot en met 25-94-BK en 42-22-DF.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!