356 cabrio. 25-94-BK. Roepnummer onbekend. 05

Deze foto;
Met deze Porsche 356 cabrio liep het minder goed af dan de dienst zich had voor gesteld. Oorzaak : een crash tijdens de rijtrainingen op circuit Zandvoort. Oud rijinstructeur Toon Meijer erover: “Het was in de tweede helft van 1970. Mijn functie bij de AVD was rijinstructeur bij het buro vorming en instruktie (BVI). Op een dag gingen wij met de nodige instructeurs en een aantal Porsches naar het circuit van Zandvoort. We reden heel wat rondjes en wisselden soms van voertuig. Toen ik dat met collega rijinstructeur Rinze Hiddinga deed, zei hij tegen mij : “Toon, deze Porsche loopt niet lekker in de bochten.” Ik nam dat voor waar aan. Verkeerssurveillant in opleiding Pieter van Wijk, die overigens prima kon rijden, gaf ik aan : “Mocht er iets gebeuren onderweg, laat dan het stuur los. Dan kan ik misschien nog corrigeren.”
Het circuit Zandvoort werd destijds aangelegd door een stukje bos. Zodoende was er de locatieduiding “het bos in”. En dus ook “het bos uit”.
Meijer: “Toen wij met vrij hoge snelheid het bos uitkwamen begon de Porsche te slingeren en was niet meer te corrigeren. We kwamen in het zand terecht en sloegen over de kop. Ik belandde uiteindelijk zittend in het zand en van Wijk op de rijbaan. Beiden bij bewustzijn zijn we vervoerd naar het ziekenhuis in Haarlem. Met alleen de nodige blauwe plekken mochten we naar huis. Als ik de schade terug zie op de foto’s dan hebben wij beiden destijds echt engeltjes op onze schouders gehad.”

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 26-05-1966. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 10-11-1966. Overige bijzonderheden : 356C-model. Voertuig binnen de dienst total loss gereden in 1970.
Toen Vogel hoorde dat de productie in Zuffenhausen van de Porsche 356 stopte, bestelde hij in alle haast nog tien exemplaren. Porsche heeft speciaal hiervoor de productie nog eenmaal opgestart. Daarmee kreeg de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) een kavel zéér bijzondere voertuigen binnen haar poorten. Op onze database gaat het om de 356’s met de kentekens 25-86-BK tot en met 25-94-BK en 42-22-DF.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356B en 356C. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. Tijdens de looptijd van de 356’s liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356.

error: Content is protected !!