Deze foto;
Schitterend heldere scan van een dia uit een serie van vijf. Alle zijn najaar 1966 geschoten op de A28 ter hoogte van het stadje Nijkerk. De A28 was toen gereed voor het gedeelte van Amersfoort tot Harderwijk. Vanaf dáár vervolgde het verkeer binnendoor haar weg naar Zwolle via de provinciale weg, ook wel de Zuiderzeestraatweg genaamd.
De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) surveilleerde toen nog niet op de A28 tussen Amersfoort en Nijkerk. Dat begon pas op 14 januari 1969. Als u in de zoekmachine deze datum invoert vindt u wat aanvullende informatie hierover………….
Goed, terug naar deze afbeelding dan; we zien verkeerssurveillant Cor van de Kuijt gekiekt tijdens zijn eigen rijopleiding binnen de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV). Zijn leermeester was Frans Bossink.
Van de Kuijt overigens werd later zelf ook rijinstructeur binnen de AVD. Tot op de dag van vandaag wordt van de Kuijt geroemd om zijn niet aflatende humor en capabiliteit om zijn collegae te vermaken met anekdotes.
Legendarisch is bijvoorbeeld het verhaal waarbij van de Kuijt, samen met Ton Dellebeke, een memo bij een kopieerapparaat “liet slingeren” met daarin “de vertrouwelijke informatie” dat wie het laatst bij de AVD kwam, als eerste mee naar de Porschefabriek mocht om nieuwe auto’s op te halen. Dat gonsde al snel rond binnen de AVD en leidde bij de oudgedienden tot forse commotie.
Van de Kuijt overigens werd later zelf ook rijinstructeur binnen de AVD. Tot op de dag van vandaag wordt van de Kuijt geroemd om zijn niet aflatende humor en capabiliteit om zijn collegae te vermaken met anekdotes.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 43 Porsches van het type 356 cabrio.
Legendarisch is bijvoorbeeld het verhaal waarbij van de Kuijt, samen met Ton Dellebeke, een memo bij een kopieerapparaat “liet slingeren” met daarin “de vertrouwelijke informatie” dat wie het laatst bij de AVD kwam, als eerste mee naar de Porschefabriek mocht om nieuwe auto’s op te halen. Dat gonsde al snel rond binnen de AVD en leidde bij de oudgedienden tot forse commotie.