Deze foto;
Schitterend heldere scan van een dia uit een serie van vijf. Alle zijn najaar 1966 geschoten op de A28 ter hoogte van het stadje Nijkerk. De A28 was toen gereed voor het gedeelte van Amersfoort tot Harderwijk. Vanaf dáár vervolgde het verkeer binnendoor haar weg naar Zwolle via de provinciale weg, ook wel de Zuiderzeestraatweg genaamd.
De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) surveilleerde toen nog niet op de A28 tussen Amersfoort en Nijkerk. Dat begon pas op 14 januari 1969. Als u in de zoekmachine deze datum invoert vindt u wat aanvullende informatie hierover………….
Goed, terug naar deze afbeelding dan; Rijinstructeur Frans Bossink is op de plaat gezet door zijn pupil Cor van de Kuijt. Van de Kuijt zou zelf overigens later ook rijinstructeur worden.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.