911.14-FT-30 Alex 1201.01

Deze foto;
Een AVD-koppel laat zien hoe filestaartbeveiliging er uit zag. De Porsche staat op de vluchtstrook, de bijrijder staat met armgebaren het achteropkomende verkeer te manen de snelheid te verminderen. Een zeer karakteristiek AVD-plaatje. Met Ton Dellebeke achter het stuur van deze 911.
Een AVD-koppel laat zien hoe filestaartbeveiliging eruitzag. De Porsche staat op de vluchtstrook, de bijrijder staat met armgebaren het achteropkomende verkeer te manen de snelheid te verminderen. Een zeer karakteristiek AVD-plaatje. Met Ton Dellebeke achter het stuur van deze 911.
Let op een accessoire wat in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt werd : de verlengstang voor het zwaailicht. Met name als de AVD-ers de filestaart beveiligden bij viaducten liet de zichtbaarheid voor het achteropkomend verkeer nog wel eens te wensen over. Door het zwaailicht hoger te plaatsen waren de surveillanten met name in die situaties beter zichtbaar.
Aan de drukte op de autosnelweg is te zien dat deze plaat in scene gezet is.
Overigens was de achterin geplaatste luchtgekoelde Porsche-motor een groot goed bij dit soort beveiliging. De 911 was hierdoor namelijk in staat zonder te oververhitten vele kilometers op hoge snelheid achteruit te rijden en zo “de staart van de wassende file bij te houden”.
AVD-verkeerssurveillant Frans Zuiderhoek vertelde ons eens dat de snelheidsmeter bij achteruit rijden gewoon werkte. Hij klokte als hoogst gemeten snelheid 75 kilometer per uur en haalde hierbij een op een parallelweg rijdende vrachtwagen bij.
Dit soort snelle achteruit rijden was overigens iets waar de AVD-ers zéér ruimschoots op trainden. Eerst nog op circuit Zandvoort, later op de Vlasakkers. Als u in onze zoekmachine op deze twee termen zoekt voert dan treft u hiervan mooi fotomateriaal aan.

Dit specifieke voertuig;
Aflevering voertuig aan politie technische dienst (PTD) : 13-06-1975. Overige specificaties: Afleverprijs fl. 29.819,25 (€. 13.531,39). Deze Porsche was één van de twee exemplaren die geleverd werden met een zogenaamde sportomatic. Dit was een halfautomatische versnellingsbak met pook maar zonder koppelingspedaal. Dus wel schakelen maar niet (ont)koppelen. Deze Porsche werd geleverd met de opties aangepaste stabilisatoren vóór 20 mm /achter 18 mm, achterruitenwisser, gele breedstralers en mistachterlicht.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.687 CC (“2.7 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid van 210 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 8.5 seconden. De dienst reed 66 Porsches met een 2.7 liter motorblok. Twee ervan waren voorzien van deze Sportomatic.

error: Content is protected !!