Deze foto;
Ook de AVD ontkwam er niet aan: snelheidscontroles. Ze vormden zelfs enige tijd “het wisselgeld” van AVD-commandant Kees Vogel. Moest het hele Korps Rijkspolitie drastisch bezuinigen op de brandstof, de AVD niet. Maar in ruil daarvoor moest Vogel wél beloven dat zijn surveillanten actief zouden meewerken aan snelheidscontroles. Deze controles kregen intern de naam SP01 mee. Ze waren binnen de AVD bepaald niet geliefd. En buiten dat zullen ze ongetwijfeld ook heel veel achterbanden gekost hebben.
De werkwijze qua bemensing: een surveillance-eenheid (SE), werd geheel vrijgemaakt van haar reguliere werkzaamheden in het bewakingsgebied. Waarna één of meerdere zogenaamde parapluvoertuigen van een andere AVD-locatie overkwamen om hun reguliere werk waar te nemen.
De werkwijze qua proces: Een radarvoertuig maakte een foto en gaf via de mobilofoon het merk, kenteken van het voertuig en het tijdstip en de waargenomen snelheidsoverschrijding door aan verderop gereedstaande AVD-surveillancevoertuigen. Die high profile het betreffende voertuig staande hield. Een voorbeeld stellen voor het overige verkeer en laten zien dat gehandhaafd werd was hierbij de boodschap.
Soms reden de AVD-verkeerssurveillanten solo met hun voertuigen tijdens het van de weg plukken van de verdachten.
Op deze foto heeft AVD-verkeerssurveillant Rien Smits een snelheidszondaar in een Peugeot 205 aan de kant gezet.
De foto is wel wat bijzonder. De verdachte staat vóór de Porsche, wat technisch bij dit soort snelheidscontroles nooit vóórkwam. Terwijl het matrixtransparant aan de achterzijde aanstaat.
De afbeelding komt uit een kleine serie van twee en deze plaat is geënsceneerd.
Fotograaf van dienst van deze serie was Bram Gebuys die dus ook rechthebbende is.
Dit specifieke voertuig;
Aankomst voertuig bij importeur : 16-12-1986. Aflevering voertuig aan politie technische dienst (PTD) : 01-03-1987. Overige specificaties: Afleverprijs fl. 70.626,00 (€. 32.048,68). Dit was inclusief de extra’s achterruitenwisser en elektrische buitenspiegel rechts.
Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model, in productie tussen 1974 en 1989. Inhoud motorblok 3.2 liter / vermogen 231 PK / topsnelheid 245 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 6.1 seconden. De dienst reed 78 Porsches met dit type motor.