Deze foto;
Ook de AVD ontkwam er niet aan : snelheidscontroles. Ze vormden zelfs enige tijd “het wisselgeld” van AVD-commandant Kees Vogel. Moest het hele Korps Rijkspolitie drastisch bezuinigen op de brandstof, de AVD niet. Maar in ruil daarvoor moest Vogel wél beloven dat zijn surveillanten actief zouden mee werken aan snelheidscontroles. Deze controles kregen intern de naam SP01 mee. Ze waren binnen de AVD bepaald niet geliefd. En buiten dat zullen ze ongetwijfeld ook heel veel achterbanden gekost hebben.
De werkwijze qua bemensing : een surveillance-eenheid (SE), werd geheel vrij gemaakt van haar reguliere werkzaamheden in het bewakingsgebied. Waarna één of meerdere zogenaamde parapluvoertuigen van een andere AVD-locatie over kwamen om hun reguliere werk waar te nemen.
De werkwijze qua proces : Een radarvoertuig maakte een foto en gaf via de mobilofoon het merk, kenteken van het voertuig en het tijdstip en de waargenomen snelheidsoverschrijding door aan verderop gereed staande AVD-surveillancevoertuigen. Die high profile het betreffende voertuig staande hield. Een voorbeeld stellen voor het overige verkeer en laten zien dat gehandhaafd werd was hierbij de boodschap.
Soms reden de AVD-verkeerssurveillanten solo met hun voertuigen tijdens het van de weg plukken van de verdachten.
Deze foto is er één uit een kleine serie van drie, genomen op de A4 bij Leiderdorp. De AVD-verkeerssurveillant aan de bestuurderszijde is Gerard de Witte. Hij laat aanzijn collega Jan Heiwegen het kentekenbewijs van het staande gehouden voertuig zien zodat deze zijn “witje”, het daadwerkelijke proces-verbaal, kan invullen.
Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 21-03-1988. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 10-07-1988. Deze Porsche werd geleverd met de optie achterruitenwisser. Het voertuig stond in de boeken voor de prijs van Afleverprijs fl. 73.787,00 (€. 33.483,08).
Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model waarvan Porsche er tussen 1974 en 1989 in totaal 193.605 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.164 CC (“3.2 liter”) / vermogen 207 PK / topsnelheid 240 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 6.5 seconden. De dienst reed 52 Porsches met een 3.2 liter motorblok met katalysator.