911-964 targa. YL-84-FL. Alex 1209 en Alex 1265. 14

Deze foto;
De verkiezing tot ridder van de weg was een jaarlijks terugkerend gebeuren van verzekeringsmaatschappij TVM. AVD-commandant Kees Vogel begon ermee om hieraan zijn medewerking te verlenen. En dat nam zijn opvolger, de Kolonel Cees Doornhein, over. In tegenstelling tot zijn voorganger was Doornhein een fervent motorrijder (hij reed een hele rappe Ducati) en dus klom hij op een BMW van de AVD om samen met een Porsche van zijn dienst de chauffeur van deze witte DAF-vrachtwagen mee te nemen.
Overigens is deze BMW motorfiets vermoedelijk de Alex 1626 die als reguliere berijder AVD-motorsurveillant Bert Schreuders had. Schreuders meldde zichzelf met deze wetenschap. Als fervent motorsurveillant herkende hij zijn eigen fiets aan het BMW-embleem op de kuip.
Ook de Dienst Luchtvaart verleende haar medewerking met één van de heli’s.
Let op de persoon die half uit deze heli hangt voor het maken van luchtfoto’s…………….
De foto is gemaakt op de A28 tussen Zwolle en Harderwijk. De betreffende chauffeur werd van de autosnelweg afgeleid en ontving op parkeerplaats Zandenbos de medaille behorend bij de titel “Ridder van de weg” (ook wel Gouden ridder van het jaar).
Zie ook onder deze Link op de site voor een artikeltje in de pers wat hierover ging.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 04-05-1990. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 29-06-1990. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 29-06-1990.
Voertuignummer politie technische dienst : 71.0096.
Deze Porsche werd geleverd voor een bedrag van fl. 85.528,06 (€. 38.810,94).
Geleverd met achterruitenwisser voor een bedrag van fl. 407,00 (€. 184,69)
Inzet voor steunpunt noordoost (Assen).
Aanvang inzet voor de AVD : 02-08-1990. Afvoer uit de AVD-vloot : 04-04-1992.
Deze Porsche werd geleverd met twee mobilofoons: Één exemplaar van Teletron en één van Storno (Stornophone 6000). De eerste was voor contact met andere onderdelen van het Korps Rijkspolitie zoals de landgroepen of de Gemeentepolitiekorpsen. De Stornophone 6000 werd binnen de AVD in alle voertuigen gebruikt voor de “interne verbindingen”. AVD-ers konden hiermee hun collega’s “oppiepen”. Dit gebeurde door de invoer van het roepnummer van het op te roepen voertuig. Probleem hierbij was dat een roepnummer wat begon met een nul niet geaccepteerd werd door de Stornophone 6000. En dus moest de Alex 1209 worden omgenummerd naar Alex 1265. Net als een aantal andere AVD-voertuigen. Deze omnummering verklaart de verschillende getallen op de kofferklep van deze Porsche.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911-964 targa waarvan Porsche er tussen 1988 en 1994 in alle modelvarianten (coupé –gesloten model-, cabrio en targa totaal 62.172 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.600 CC (“3.6 liter”) / vermogen 250 PK / topsnelheid 262 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 5.8 seconden. Dit type Porsche trok het in diepe crisis verkerende Porsche uit de put. Ten opzichte van vorige modellen werd het rijderscomfort opgevijzeld middels onder andere stuurbekrachtiging. De dienst reed 41 Porsches 911-964 targa met een 3.6 liter motorblok met katalysator.
Er was het type één wat onder andere rechthoekige buitenspiegels. Dit model werd deels nog met de karakteristieke tweetonige hoorns opgebouwd en later ingebouwd. Type twee had zogenaamde cupspiegels en tevens airbags die in type één ontbraken. Dit type 911-964 had de tweetonige claxons ingebouwd terwijl de breedstralers vervangen waren door blauwe flitsers.

error: Content is protected !!