911-964 targa. FN-NB-82. Alex 1211. 02

Deze foto;
Binnen de AVD waren surveillance-eenheden (SE’s) operationeel. In oud dienstjargon “ploegen”. SE13 was gehuisvest op het steunpunt Grathem. Deze foto is ook voor dit steunpunt genomen. We zien de volgende AVD-verkeerssurveillanten:
Geheel links, staand naast de Porsche, Berry Vermeulen. Voor hem zittend, met het bontkraagje op zijn jack en de ballpoint in de borstzak: Hans van Erk. Rechts van hen zittend op de “linker torpedobuis in beeld naar de koplamp”, met het rossige stekelhaar en snor : Wilco van Es. Rechts van hem, lachend met het grijze haar: Jan Jansen. Vooraan, zittend met de baard zien we Willem van Es. Van Es was opperwachtmeester en plaatsvervangend SE-commandant. Rechts boven hem, eveneens met baard: Guido de Wit. Links van de Wit staat Arno Koning. Rechts in beeld op de “torpedobuis naar de koplamp, met bril, zit Peter Bouten. Rechts boven hem, met het krulletjeshaar :
Lucy Blezer. Zittend in het portier: Thomas Schattefor. En geheel rechts staand Hans Krooswijk.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 06-07-1992. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 25-09-1992.
Inzet voor steunpunt zuidoost (Grathem).
Aanvang inzet voor de AVD : 14-09-1992.
Afvoer uit de AVD-vloot: 15-03-1994.
Voertuignummer politie technische dienst : 71.0041
Deze destijds bij Leaseplan in de vloot verkerende Porsche werd afgeleverd met de opties achterruitenwisser en politie-uitvoering.
Deze Porsche is onderdeel van een clusters van vier 911’s van het type targa (met de bolle glazen achterruit) die nog aan de AVD geleverd werden. Opvallend detail: deze serie Porsche’s werd geleverd in de AVD-striping. Dus onder andere met oranje deuren en een oranje bies over de prachtige Porscheflanken. Maar al niet meer met het woord “RIJKSPOLITIE” op koffer- en motordeksel maar slechts “POLITIE”.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911-964 targa waarvan Porsche er tussen 1988 en 1994 in alle modelvarianten (coupé –gesloten model-, cabrio en targa totaal 62.172 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.600 CC (“3.6 liter”) / vermogen 250 PK / topsnelheid 262 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 5.8 seconden. Dit type Porsche trok het in diepe crisis verkerende Porsche uit de put. Ten opzichte van vorige modellen werd het rijderscomfort opgevijzeld middels onder andere stuurbekrachtiging. De dienst reed 41 Porsches 911-964 targa met een 3.6 liter motorblok met katalysator.
Er was het type één wat onder andere rechthoekige buitenspiegels. Dit model werd deels nog met de karakteristieke tweetonige hoorns opgebouwd en later ingebouwd. Type twee had zogenaamde cupspiegels en tevens airbags die in type één ontbraken. Dit type 911-964 had de tweetonige claxons ingebouwd terwijl de breedstralers vervangen waren door blauwe flitsers.

error: Content is protected !!