911 targa. 30-MX-71. Alex 1211. 02

Deze foto;
Foto uit een kleine serie uit de tijd van de aanslagen van de Rote Armee Fraktion (RAF) in Europa. In die periode reed de AVD tijdens nachtdiensten in het gebied “ruim centraal” (Breukelen-Woerden-Vianen-Maarn) op veiligheidsgronden met twee auto’s bij elkaar : een Porsche en een Range Rover. De procedure was dat bij een voorgenomen staandehouding de Porsche het stopteken gaf aan een voertuig terwijl de Range Rover achter dit voertuig opgesteld bleef. Op veiligheidsgronden.
In die nachtdiensten werden met name twee specifieke Porsches ingezet te weten deze Alex 1211 en de Alex 1219 met kenteken 54-MV-33. In deze twee 911’s waren gepantserde achterruiten gemonteerd door de firma Makkinga Goudse Glashandel. Dit bedrijf heeft zich veel moeite moeten getroosten om de glasplaten aan de onderzijde uit te zagen, in de vorm van de tunnel die vanaf de achterbank tussen de beide stoelen door liep. De Porsches kregen door deze ruiten een onvoorspelbaar rijgedrag. Met als gevolg dat één van beide voertuigen in een lange bocht van de A12, ter hoogte van Bunnik, uit de bocht gevlogen is. Zie de foto’s.
In de vele gesprekken die wij met AVD-commandant Vogel voerden, gaf deze aan dat dit voor hem de meest angstrijke periode uit zijn AVD-politieloopbaan was. “Wie kon mij garanderen dat geen van mijn surveillanten door RAF-kogels om het leven zou komen……? Of dat RAF-terroristen zich al schietend een weg zouden banen over mijn AVD-terrein in Driebergen…..?”
Overigens, voor de oud AVD-ers onder ons, zien we links op de foto met de Eisemann lamp in de hand Leo Ruffelse (technisch controleur) terwijl rechts van hem AVD-verkeerssurveillant Jan Seltonreich staat. Saillant detail: de Range Rover die we in de achtergrond zien staan met de Hella megafoon en zwaailichtopbouw is een voertuig van de gemeentepolitie Utrecht waarvan de bemanning na de aanrijding onafhankelijk technisch onderzoek verrichtte. De aanrijding gebeurde ergens na 16-03-1979.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 16-07-1976. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 26-09-1976.
Deze Porsche werd geleverd met de opties vijfversnellingsbak, elektrische buitenspiegel rechts, achterruitenwisser, breedstralers geel, mistachterlicht, en stabilisatoren voor 20 mm/achter 18 mm.
Op 16-03-1979 werd in deze 911 bij kilometerstand 134.184 een ruilmotor gemonteerd. Later werden in deze en één andere Porsche kogelwerende achterruiten aangebracht. Zie voor details hierover ook de schadefoto’s van deze Alex 1211 en elders op onze databank onder kenteken 54-MV-33.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.687 CC (“2.7 liter”) / vermogen 165 PK / topsnelheid van 215 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 7.8 seconden. De dienst reed 66 Porsches met een 2.7 liter motorblok. Twee ervan waren voorzien van een zogenaamde Sportomatic, een semi-automatische versnellingsbak.

error: Content is protected !!