Deze foto;
AVD-Opperwachtmeester Cor van de Kuijt (links) en zijn collega Roel van Driel (rechts) poseren in AVD-uniform, mét Britse diensthelmen op. Het leuke is dat alle deelnemende dienders van de politie in Lincoln ieder zo’n helm cadeau kregen bij hun terugreis naar het continent.
Twee basisgegevens:
Beiden waren IPA-lid. En in het Engelse Lincoln werd ieder jaar een typische Engelse countryfair georganiseerd.
Goed, op die fair stond ook altijd de Britse politie met een stand. Maar in 1990, met de verdere Europese eenwording van 1992 in het vizier, bedacht de Britse politie dat het een leuk idee zou zijn om Europese collega’s van het continent te ontvangen. Dus gaven Duitse, Franse, Belgische en Nederlandse collega’s acte de presence tijdens het vijfdaagse evenement.
Enkele zaken eruit:
Op weg naar de ferry in Hoek van Holland landden de Duitse collega’s in Driebergen. En zagen met open mond hoe magistraal de AVD in de net gereed gekomen nieuwbouw geoutilleerd was.
De AVD-ers mochten hun bagage in de fonkelnieuwe Duitse Opel Vectra Streifenwagen stouwen. Wat ertoe leidde dat van de Kuijt in Engeland plagend sprak over zijn Duitse lugagecar………..
Als tegenprestatie mochten de beide Duitse collega’s op weg naar Hoek van Holland ieder een stuk in de Porsche sturen, uiteraard uitgedost met de obligate witte jas en oranje helm. En ze moesten erkennen: voor 230 per uur had je wel rijtraining nodig!
Deze Duitse collega’s moesten tot hun spijt ervaren dat het Britse publiek tijdens het vijfdaagse bezoek direct richting de Porsche stapte.
De Britse Mike Draine ontpopte zich tot een perfect gastheer die alle acht Europese collega’s van het continent bovendien vijf dagen lang kostenloos onderhield. Dat ging zelfs zo ver dat Roel van Driel op zijn verjaardag door Draine in het zonnetje werd gezet!
De Duitse collega’s kregen revanche met betrekking tot de publieksaandacht voor de AVD-911 toen Roel op de laatste tentoonstellingsdag met een gastrijder een ritje zou maken………waarbij de Porsche niet meer startte. De Duitse Vectra sleepte de Porsche aan. Waarna de Alex 1212 even later nóg een keer strandde. De 911 werd naar de werkplaats op het bureau gebracht en daar regelde Maike Drain een lokale monteur die de ontsteking repareerde……….
De terugweg naar Harwich van de Duitse, Belgische en Nederlandse voertuigen ging in konvooi onder aanvoering van Drain. Een steen leverde schade op aan de voorruit van de Duitse Vectra. Dat wilde Drain nog gerepareerd zien vóór zijn Duitse collega’s de ferry naar Hoek van Holland op gingen. Hij hanteerde weer zijn mobiele telefoon (toen een nog behoorlijk vooruitstrevende feature) maar moest ditmaal in de onverbiddelijke timetable van Stena Line zijn meerdere erkennen: hij kreeg de reparatie niet meer rond vóór de ferry Parkeston quay in Harwich verliet en na een altijd weer fraaie S-bocht langs de docks van Felixstowe de steven richting Hoek van Holland wendde.
Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 15-03-1989. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 18-04-1989.
Voertuignummer politie technische dienst : 60.5780.
Deze Porsche werd geleverd voor een bedrag van fl. 76.056,00 (€. 34.512,71).
Als opties had het voertuig een achterruitenwisser.
Inzet voor Driebergen oost (Driebergen en later Wolfheze).
Aanvang inzet voor de AVD : 02-05-1989. Afvoer uit de AVD-vloot : 04-03-1991.
Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model waarvan Porsche er tussen 1974 en 1989 in totaal 193.605 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.164 CC (“3.2 liter”) / vermogen 207 PK / topsnelheid 240 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 6.5 seconden. De dienst reed 52 Porsches met een 3.2 liter motorblok met katalysator.