911 targa. 21-84-SP. Alex 1213. 02

Deze foto;
De datum is 17 april 1973. De locatie de huidige A76 die onder andere loopt van Aken (D), via Heerlen naar Leuven (B) en verder. Aan Belgische zijde stond vast: ‘Wat er ook gebeurt: vandaag openen we het gedeelte tot knooppunt Kerensheide. Tijd voor feest.’
En dus werd gebeld met Driebergen: ‘kon de AVD misschien een begeleidend voertuig leveren?’ Uiteraard kon dat.
Dus werd het surveillantenduo Wim Kaatman en John Bennink verordonneerd richting het immer mooie Limburg te rijden. Daar moesten vanaf vliegveld Beek enkele bussen met VIP’s begeleid worden van vliegveld Beek naar de openingsceremonie. Waarom beiden overigens niet ‘hun eigen’ Alex 1220 bij zich hadden vertelt het verhaal niet. Afijn, ze leenden ‘de Porsche van’ collega’s Marten Maring en Albert Roskam en begaven zich vanuit Driebergen op weg.
Kaatman: “Bij de grens met België werden we door onze Belgische collega’s (“De zwaantjes”) welkom geheten op hun grondgebied. En hier begon ook direct het programma van de dag: de openingsceremonie. Veel hoogwaardigheidsbekleders en publiek, parachutespringen, een fors orkest, ruiters op stoere Belgische knollen…..het kon allemaal niet op.
Daarna reden we naar een geweldig automuseum in Hasselt. Waar een enorm Bourgondisch feest voor genodigden losbarstte. Een Belgische collega keilde in al zijn enthousiasme het nodige feestwater over mij heen. Gevolg: nat textiel rond het zitvlees. Ik was wel eens vrolijker.
Maar het mooiste moest nog komen. Op zeker moment tikte één van de autoriteiten ons met een haastige blik in de ogen op de schouder: of we de Porsche weer wilden opzoeken. Het was feitelijk al flink laat en de bus met VIP’s moest met enige spoed terug naar Nederland. Dat werd een gedenkwaardig ritje. Vóór ons de Zwaantjes op Harleys, daarachter de VIP-bussen. En wat we op de heenweg al meenden te zien, bleek nu te kloppen. De zuidbaan aan Belgische zijde was nog helemaal niet gereed. We zagen in de verte met enige regelmaat forse rook- en stoomwolken opstijgen. Dichterbij komend zagen we dat ze nog volop met asfalteermachines en stoomwalsen bezig waren het hete asfalt te leggen en vervolgens uit te vleien. Het is dat Herman van Veen pas zes jaar later “opzij, opzij, opzij zong”. Want je zou bijna denken dat hij het baseerde op onze terugrit naar de Nederlandse grens. De zware bussen vóór ons trokken met hun dubbele luchtbanden diepe sporen in het gloeiend hete asfalt. Met hele grote ogen keken we ernaar! En volgden maar gedwee. Wát een ravage richtten we aan. Dat moet erg veel geld gekost hebben. En ik vermoed dat een aantal van die wegwerkers flink door het lint gegaan zal zijn.
Bij de Nederlandse grens namen wij de begeleiding over, vervolgden onze rit en bereikten bijtijds het vliegveld Beek.
Om enkele uren later met een inmiddels opgedroogd tenue voldaan de poort van de AVD in Driebergen in te rijden………………Wát een dag …..”

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 08-06-1971. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : medio november 1971.
Deze Porsche werd geleverd voor een bedrag van FL. 22.130,00 (€. 10.042,16).
Als opties had het voertuig hoofdsteunen, een achterruitenwisser, breedstralers en een vijf versnellingsbak.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.195 CC (“2.2 liter”) / vermogen 125 PK / topsnelheid 205 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 10 seconden. De AVD kocht dit type Porsche in met als extra voorziening een vijf versnellingsbak. De dienst reed 26 Porsches met een 2.2 liter motorblok.

error: Content is protected !!