911-964 targa. FN-NB-84. Alex 1219. 01

Deze foto;
AVD-rijinstructeur Anne Hunze gaat op de kiek met deze Porsche. Het hardnekkige verhaal dat Hunze “een eigen Porsche had om rijinstructie te geven klopt niet. Hunze : “We deelden met de rijinstructeurs een aantal Porsches met dubbele bediening. Omdat ik in Limburg woonde en in de AVD-tijd de standplaats Grathem had heb ik bedongen dat ik met een dienstvoertuig de reis van Limburg naar Driebergen en terug kon maken. Dat werd op advies van Koetjé door AVD-commandant Kees Vogel goedgekeurd. Dat heeft geduurd van ± 1975 tot ik in de VUT ging in 2002. Ik deed die ritten vaak met een vaste auto, Porsche of Mercedes, omdat ik vaak rijles gaf in Limburg of Breda. Aanvankelijk met een Porsche 912 targa, later een 914, 911 of uiteindelijk met een Mercedes 190. De 914 en Mercedes heb ik lang als vaste auto gebruikt. De Mercedes meer dan 250.000 km. Twee maanden voor ik in de VUT ging bleek de koppakking kapot te zijn.”
Hunze was overigens ook degene die de laatste Porsche van het steunpunt Maasbracht naar Driebergen reed en daar heel uitgebreid melding over deed via de mobilofoon. Hunze : “Ik weet niet precies meer wat ik heb gezegd, maar het ging in elk geval over het afsluiten van een prachtige periode. Ik weet nog dat ik veel bijval kreeg van collega’s die op dat moment konden meeluisteren. Ik ben er nog vaak aan herinnerd………..”

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 05-07-1992. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 28-09-1992. Deze Porsche werd geleverd in een kaveltje van vier. De opheffing van het Korps Rijkspolitie is dan al in zicht en hoewel geleverd in de AVD-striping is het voorvoegsel “rijks” reeds van de koffer- en motordeksels verdwenen. Deze vier Porsches zouden later de enige vier Targa’s zijn die nog werden omgestickerd naar de zogenaamde Dumbar-striping. Dit is de striping met de oranje-blauwe banen. Deze Porsche werd geleverd met als extra een achterruitenwisser. De aanvang inzet was 15-09-1992. Het voertuig deed dienst op het steunpunt Grathem. Voertuignummer politie technische dienst : 71.0041.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911-964 targa waarvan Porsche er tussen 1988 en 1994 in alle modelvarianten (coupé –gesloten model-, cabrio en targa totaal 62.172 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.600 CC (“3.6 liter”) / vermogen 250 PK / topsnelheid 262 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 5.8 seconden. Dit type Porsche trok het in diepe crisis verkerende Porsche uit de put. Ten opzichte van vorige modellen werd het rijderscomfort opgevijzeld middels onder andere stuurbekrachtiging. De dienst reed 41 Porsches 911-964 targa met een 3.6 liter motorblok met katalysator. Er was het type één wat onder andere rechthoekige buitenspiegels. Dit model werd deels nog met de karakteristieke tweetonige hoorns opgebouwd en later ingebouwd. Type twee had zogenaamde cupspiegels en tevens airbags die in type één ontbraken. Dit type 911-964 had de tweetonige claxons ingebouwd.

error: Content is protected !!