911 targa. 27-48-TA. Alex 1225. 02

Deze foto;
De AVD is in haar bestaan meermalen getroffen door ernstige verkeersongevallen waarbij eigen voertuigen en/of medewerkers betrokken waren. Sommige ervan helaas ook met dodelijke afloop.
Ook het ongeval op deze foto ziet er dramatisch uit.
Dit is wat er gebeurde:
Het was in de zomer van 1972 als de AVD-verkeerssurveillanten Cees Kooijmans en Henk Horden aan het surveilleren zijn op het M-traject. Voor de niet oud AVD-ers: dit traject beslaat de A27, A16 en A15, met als overnachtingsplaats Hotel Breda.
Dan roept Alex beide AVD-verkeerssurveillanten op om naar de A16 te gaan, omgeving Zevenbergschen Hoek. Daar waren wegwerkzaamheden en er zou sprake zijn van filevorming. Op dat moment reden Horden en Kooijmans onder Dordrecht. Ze waren dus redelijk in de buurt.
En inderdaad, toen ze arriveerden zagen ze de file.
Kooijmans nam staande plaats achter de bijrijdersstoel en begon op zo’n 200 meter achter de staart ervan met het toen zo bekende armgebaar de file te beveiligen. Terwijl Horden de Porsche over de vluchtstrook achteruit stuurde. Alles volgens het boekje.
De filestaart groeide aan en Horden bleef de Porsche over de vluchtstrook achteruit rijden tot het punt waarop deze strook ter hoogte van een viaduct ophield. Verder naar achteren ging niet meer en Kooijmans stapte uit om lopend het verkeer te alarmeren. Horden voelde zich niet echt veilig, volgde het voorbeeld van Kooijmans en hield al lopend het achteropkomende verkeer goed in de gaten.
De snelheid van een aanstormende vrachtauto met aanhangwagen van de firma Intveen uit Berkel en Rodenrijs gaf Horden het gevoel dat die combinatie wel eens niet meer bijtijds zou kunnen remmen. En inderdaad, hij zag het geheel uitwijken, gedeeltelijk de vluchtstrook op.
Horden schreeuwde naar zijn maatje, die het onheil ook had zien aankomen en gelijktijdig sprongen ze over een naast de vluchtstrook gelegen sloot.
Waarna beiden een grote klap hoorden en zagen dat de aanhangwagen hun Alex 1225 geraakt had, die daardoor in dezelfde sloot belandde.
De Porsche was zodanig beschadigd dat de rolbeugel tegen het stuur lag.
Beide AVD-verkeerssurveillanten hadden een engeltje op de schouder en waren met de schrik vrijgekomen.
Bij die wegwerkzaamheden was een asfaltploeg bezig met iemand uit de oude woonplaats van Henk Horden. Horden aan het woord: “Toen die man thuis kwam ging hij naar mijn vader, die op het postkantoor werkte, en zei tegen hem dat ik zo’n zwaar ongeluk gehad had. Mijn vader wist van niks maar belde mijn vrouw, die hoogzwanger was, met de vraag of zij wist dat ik een ongeluk gehad had.”
Uiteindelijk gaf Willem Anker, de commandant van de surveillance-eenheid van Horden en Kooijmans telefonisch het verlossende woord: met Henk Horden en Cees Kooijmans was alles in orde.
Een maand later werd het echtpaar Horden de trotse ouders van hun eerste zoon.
Overigens werd deze zwaar beschadigde Porsche geheel hersteld en vervolgens bereden door het AVD-surveillantenkoppel Nico Woltil en Kees Duindam.
(Voor de puristen onder u: aan de zijkant van de rolbeugel zit op deze originele Porsche geen luchtrooster. Zoals op deze foto goed te zien is. Na de herstelreparatie zat dit rooster er wel.)
Op deze specifieke afbeelding zien we de Porsche nog schuin vanaf het talud liggen met in de achtergrond de gekantelde aanhanger die de Alex 1225 mee sleurde. Op de autosnelweg staan twee kantonniers van Rijkswaterstaat het verkeer te regelen.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 11-09-1971. Aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : november 1971.
Deze Porsche werd geleverd voor een bedrag van fl. 23.479,59 ofwel €. 10.654,57.
Als opties had het voertuig een vijfversnellingsbak, breedstralers, twee hoofdsteunen en een achterruitenwisser.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.195 CC (“2.2 liter”) / vermogen 125 PK / topsnelheid 205 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 10 seconden. De AVD kocht dit type Porsche in met als extra voorziening een vijf versnellingsbak. De dienst reed 26 Porsches met een 2.2 liter motorblok.

error: Content is protected !!