911-964 targa. DR-TF-82. Alex 1229. 11

Deze foto;
Ook de AVD ontkwam er niet aan : snelheidscontroles. Ze vormden zelfs enige tijd “het wisselgeld” van AVD-commandant Kees Vogel. Moest het hele Korps Rijkspolitie drastisch bezuinigen op de brandstof, de AVD niet. Maar in ruil daarvoor moest Vogel wél beloven dat zijn surveillanten actief zouden meewerken aan snelheidscontroles. Deze controles kregen intern de naam SP01 mee. Ze waren binnen de AVD bepaald niet geliefd. En buiten dat zullen ze ongetwijfeld ook heel veel achterbanden gekost hebben.
De werkwijze qua bemensing : een surveillance-eenheid (SE), werd geheel vrijgemaakt van haar reguliere werkzaamheden in het bewakingsgebied. Waarna één of meerdere zogenaamde parapluvoertuigen van een andere AVD-locatie overkwamen om hun reguliere werk waar te nemen.
De werkwijze qua proces : Een radarvoertuig maakte een foto en gaf via de mobilofoon het merk, kenteken van het voertuig en het tijdstip en de waargenomen snelheidsoverschrijding door aan verderop gereedstaande AVD-surveillancevoertuigen. Die high profile het betreffende voertuig staande hield. Een voorbeeld stellen voor het overige verkeer en laten zien dat gehandhaafd werd was hierbij de boodschap.
Soms reden de AVD-verkeerssurveillanten solo met hun voertuigen tijdens het van de weg plukken van de verdachten.
Naast deze Alex 1229 zien we in het midden de Alex 1253 met kenteken FD-SJ-19

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 15-01-1992. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 30-01-1992. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 07-07-1992.
Voertuignummer politie technische dienst : 71.0031.
Als opties had het voertuig een achterruitenwisser en politie-uitvoering.
Inzet voor Driebergen west.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911-964 targa waarvan Porsche er tussen 1988 en 1994 in alle modelvarianten (coupé –gesloten model-, cabrio en targa totaal 62.172 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.600 CC (“3.6 liter”) / vermogen 250 PK / topsnelheid 262 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 5.8 seconden. Dit type Porsche trok het in diepe crisis verkerende Porsche uit de put. Ten opzichte van vorige modellen werd het rijderscomfort opgevijzeld middels onder andere stuurbekrachtiging. De dienst reed 41 Porsches 911-964 targa met een 3.6 liter motorblok met katalysator.
Er was het type één wat onder andere rechthoekige buitenspiegels. Dit model werd deels nog met de karakteristieke tweetonige hoorns opgebouwd en later ingebouwd. Type twee had zogenaamde cupspiegels en tevens airbags die in type één ontbraken. Dit type 911-964 had de tweetonige claxons ingebouwd terwijl de breedstralers vervangen waren door blauwe flitsers.

error: Content is protected !!