911 targa. PL-74-RB. Alex 1234. 04

Deze foto;
Foto uit een kleine serie van totaal vier. De uitleg gaat over twee sporen.
Spoor één: homologatie. Ofwel het feit dat een bepaalde band de standaard wordt voor een bepaald merk en type voertuig. Zeg maar, de band waarmee deze auto in de showrooms staat. Ook bij Porsche speelde dat. In het tweede deel van de jaren ’80 van de vorige eeuw haalde dit merk deze goedkeuring binnen. Waarna men zich bij deze bandenfabrikant bedacht: “Wie is grootverbruiker van banden? Wie willen we dus graag als klant binnenhalen?” De AVD kwam daarbij al gauw op de radar. Met daaraan gekoppeld de vraag of de AVD hun banden niet eens in Luxemburg wilde komen testen. Zo geschiedde.
Spoor twee: Wie ging dat doen? Tweede man AVD Jaap Kleppers selecteerde Frans Zuiderhoek en Bart Haneveld. De twee vertrokken uit Driebergen. Uiteraard werd het ook een uitstapje met een ietwat recreatief karakter. Dus verliet het duo de autosnelweg bij Luik. Even een stop in het centrum. Wat er direct toe leidde dat Nederlanders hen de weg kwamen vragen. Zich totaal onbewust van het feit dat de AVD-ers in kwestie hier niet feitelijk aan het werk konden zijn……Laat staan dat zij de weg wisten.
Zuiderhoek: “In Luxemburg was het helemaal geweldig. De lokale bevolking kon niet geloven dat de politie ergens op de wereld in Porsches reed. We werden nekkendraaiers op vier wielen. Een bijzondere ervaring.” Maar het werd nog aparter: op het GoodYear circuit Mold Plant Colmar/Berg stapte Zuiderhoek als bijrijder in bij een GoodYear-instructeur die deze Alex 1234 en daarmee ook Zuiderhoek zelf werkelijk alle hoeken van het circuit liet zien. Zuiderhoek, toch wel wat gewend tijdens de rijinstructies bij de AVD, was erg onder de indruk……..
Dat de AVD-helm niet toereikend was blijkt wel op deze foto: Zuiderhoek krijgt een ietwat degelijker type helm aangereikt.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 17-03-1986. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 16-06-1986. Het voertuig werd geleverd met de opties elektrische buitenspiegel rechts en achterruitenwisser. De aanvang inzet voor AVD was 18-08-1989. Deze Porsche deed dienst op het steunpunt Grathem. De afvoerdatum uit de AVD-vloot lag op 19-08-1989.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model waarvan Porsche er tussen 1974 en 1989 in totaal 193.605 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.164 CC (“3.2 liter”) / vermogen 231 PK / topsnelheid 245 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 6.1 seconden. De dienst reed 27 Porsches met een 3.2 liter motorblok zonder katalysator.

error: Content is protected !!