911 targa. 01-76-VX. Alex 1236. 05

Deze foto;
Nadat het circuit Zandvoort achter de horizon verdween als trainingslocatie verzorgde het bureau vorming & instruktie van de AVD de rijtrainingen van haar surveillanten op de Vlasakkers, een klein circuit annex tankbaan op het terrein van de Bernhardkazerne in Amersfoort.
Overigens oefenden hier ook verschillende andere AVD-onderdelen zoals de groep basissurveillance (GBS) en de Groep Motorsurveillance (GMS).
De Porsches die gebruikt werden op de vlasakkers stonden, zoals dat heette, op afvoer. En werden hier helemaal opgereden voor ze naar de domeinen gingen.
Na het verwijderen van enkele zaken zoals het blauwe zwaailicht en het extra hard oppompen van de banden werden de surveillanten op de Vlasakkers klaar gestoomd voor hun surveillancewerk op de autosnelwegen. Om hier later in hun AVD-carrière ook periodiek te worden bijgeschoold.
Half jaren ’80 vorige eeuw stopte de AVD met voertuigen in eigendom. Zo werden de auto’s van eind jaren ’80 vorige eeuw geleast via de uitleverende dealer : Wittebrug. En vervolgens van 1991 tot de laatste Porsche (type 911-964 cabrio) in 1996 via Leaseplan. Gevolg van dit alles was dat er geen voertuigen meer beschikbaar waren voor de Vlasakkers waardoor de rijtrainingen dáár stopten.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.341 CC (“2.4 liter”) / vermogen 130 PK / topsnelheid 205 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 10 seconden. De AVD kocht dit type Porsche in met als extra voorziening een vijf versnellingsbak. De dienst reed 52 Porsches met een 2.4 liter motorblok.

error: Content is protected !!