911 targa. 59-RP-40. Alex 1243. 13

Deze foto;
Het einde van deze Alex 1243. Locatie : De A12 West (Utrecht-Den Haag), noordbaan (richting Den Haag) vlak voor de afrit De Meern en Montfoort.
Niet lang daarvoor zijn twee plaatsvervangende commandanten van een Surveillance-Eenheid (SE) vanuit Driebergen diezelfde A12 op gegaan: Cor van de Kuijt (links op de foto, zonder pet) en John Bennink.
Van de Kuijt meent zich te herinneren dat het wat de AVD intern een Duitse zondag noemde. Ofwel een feestdag bij onze oosterburen. Zo’n dag bracht altijd veel verkeer met zich mee.
Als ze net klaverblad Oudenrijn gepasseerd zijn stroopt het verkeer op. Een file in de kiem.
Beide mannen stoppen op de vluchtstrook en willen achteruit naar de staart van de file. Om die staart te beveiligen. Een manoeuvre die bijna dagelijkse kost is voor AVD-ers.
Van de Kuijt grijpt de Peiker microfoon van de mobilofoon om één en ander te melden aan de Alex, de AVD-meldkamer in Driebergen. Tegelijk stuurt Bennink de Porsche achteruit, strak langs de berm, naar de staart van de file. In tegengestelde richting, met het verkeer mee, rijdt een Citroën besteleend. Het autootje zit te kort achter een bus, die ook nog eens hard moet remmen. En dus probeert de bestuurder van de Eend die te ontwijken door in een splitsecond naar rechts uit te sturen. En uitgerekend dáár rijdt de Alex 1243 hard achteruit, op weg naar de plek achter de file waar van de Kuijt rechtop zou gaan staan om met zwaaiende gebaren het aanstormende verkeer te waarschuwen voor het gevaar. Met een enorme klap ramt de Citroën de Porsche linksachter en rijdt de Alex 1243 total loss. Onder meeneming van onder andere het blauwe zwaailicht. Dat gebeurt juist op het moment dat van de Kuijt de Alex informeert over de aanzwellende file.
Aansluitend aan de klap draait de Citroën een pirouette en komt half in de berm tot stilstand.
Direct daarna springen van de Kuijt en Bennink uit de Porsche naar de inzittende van de Citroën. De lichtgewonde bestuurder halen ze uit de besteleend. Hij draagt een spijkerjack wat helemaal doordrenkt is van de benzine. Door de klap is de tankdop van de opening gerukt. Waarna de bestuurder liters brandstof over zich heen krijgt. Door het oog van de naald. Één vonk en de afloop was ongetwijfeld anders geweest.
Van de Kuijt: “Terug in Driebergen heb ik de opname van het mobilofoonverkeer teruggeluisterd. Ik hoorde mezelf aan de Alex doorgeven wat we gingen doen en tijdens die melding hoorde je een enorme klap. En daarna mijn stem: “We zijn zojuist aangereden en zijn even de auto uit om naar die bestuurder te gaan.” Op die manier was de klap dus tot in Driebergen te horen!”
Dan nog kort terug naar de foto: geheel achteraan in beeld zien we een Peugeot 304 van de gemeentepolitie Utrecht. De dienders van dit voertuig hebben dit ongeval op papier gezet.
Saillant detail. De dag ervoor reed van de Kuijt vanuit zijn woonplaats naar Driebergen. Op de kruising Quatre-Bras, bij het Henschotermeer in de gemeente Woudenberg, staat hij stil voor het rode verkeerslicht, als een andere onoplettende bestuurder de zijkant van de eigen auto van van de Kuijt eruit rijdt……….

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.687 CC (“2.7 liter”) / vermogen 165 PK / topsnelheid van 215 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 7.8 seconden. De dienst reed 66 Porsches met een 2.7 liter motorblok. Twee ervan waren voorzien van een zogenaamde Sportomatic, een semi-automatische versnellingsbak.

Scroll Up
error: Content is protected !!