911-964 targa. FN-NB-83. Alex 1247. 04

Deze foto;
Foto uit een schitterende serie van vijf waarbij de (burger)fotograaf alle moeite nam deze Porsche 911-964 targa eens van alle zijden goed op de kiek te zetten. De foto’s zijn gemaakt op het parkeerterrein bij steunpunt noordoost (Assen).
Let op de sticker van de witte muis op de motorklep aan de achterzijde. Destijds had steunpunt Assen uitwisselingsverbanden met de Autobahnpolizei Leer, gelijk over de Duitse grens. Deze collega’s waren destijds, net als de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), gestart met de Porsches 356. De 356 lijkt en profil wel wat op een witte muis. Dit werd dan ook al gauw de bijnaam die het publiek hen gaf en die de Duitse collega’s als Geuzennaam overnamen : “Weiβe Mäuse”. Toen aan de Duitse zijde de Porsches al lang vervangen waren door Mercedessen, plakten de Duitse collega’s witte stickers van de “Mäuse” op hun voertuigen. Een gewoonte die enige tijd door de AVD-ers van steunpunt Assen werd overgenomen. Getuige ook deze foto.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 10-07-1992. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 08-09-1992. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 08-09-1992.
Voertuignummer politie technische dienst : 71.0040.
Inzet voor steunpunt noordoost (Assen).
Aanvang inzet voor de AVD : 12-09-1992.
Deze destijds bij Leaseplan in de vloot verkerende Porsche werd afgeleverd met de opties achterruitenwisser en politie-uitvoering.
Deze Porsche is onderdeel van een clusters van vier 911’s van het type targa (met de bolle glazen achterruit) die nog aan de AVD geleverd werden. Opvallend detail: deze serie Porsche’s werd geleverd in de AVD-striping. Dus onder andere met oranje deuren en een oranje bies over de prachtige Porscheflanken. Maar al niet meer met het woord “RIJKSPOLITIE” op koffer- en motordeksel maar slechts “POLITIE”. Om later, na opheffing van de AVD, omgestickerd te worden naar de zogenaamde dumbar-striping, de bestickering met de oranje en blauwe strepen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911-964 targa waarvan Porsche er tussen 1988 en 1994 in alle modelvarianten (coupé –gesloten model-, cabrio en targa totaal 62.172 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 3.600 CC (“3.6 liter”) / vermogen 250 PK / topsnelheid 262 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 5.8 seconden. Dit type Porsche trok het in diepe crisis verkerende Porsche uit de put. Ten opzichte van vorige modellen werd het rijderscomfort opgevijzeld middels onder andere stuurbekrachtiging. De dienst reed 41 Porsches 911-964 targa met een 3.6 liter motorblok met katalysator.
Er was het type één wat onder andere rechthoekige buitenspiegels. Dit model werd deels nog met de karakteristieke tweetonige hoorns opgebouwd en later ingebouwd. Type twee had zogenaamde cupspiegels en tevens airbags die in type één ontbraken. Dit type 911-964 had de tweetonige claxons ingebouwd terwijl de breedstralers vervangen waren door blauwe flitsers.

error: Content is protected !!