912 targa. 19-71-DU. Alex 1248. 02

Deze foto;
Franske Eendebak was in de eerste jaren van het bestaan van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), de latere Algemene Verkeersdienst, burgermedewerker bij de dienst.
En zoals in die tijd vaker gebeurde is ook zij een keer een middag als gastrijder mee geweest met een Porsche van de sectie. Het is tijdens deze middag dat deze foto gemaakt is.
De locatie is de meldpost Linschoten langs de A12. Dit was een bemand relaisstation van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV). Primair bedoeld om de mobilofoonverbindingen vanuit Driebergen over de A12 te optimaliseren.
Sectiecommandant Kees Vogel bedacht verder dat het een goed idee was als op enkele punten langs het Nederlandse autosnelwegennet een ziekenwagen zou staan die zo snel mogelijk ter plekke kon zijn, in geval van aanrijdingen. Zo ook op de meldpost Linschoten.
Dit stuk van de A12 stond overigens bekend als het gevaarlijkste van ons land. Omdat het wegdek verzakte in de zompige veengrond, golfde het en automobilisten zagen hun voorliggers niet goed. Verkeer was er genoeg want deze rijksweg was druk. Vooral in de weekeinden wanneer Rotterdammers en Hagenaren via de A12 naar hun stacaravans op de Heuvelrug en de Veluwe reden. En Duitsers in omgekeerde richting de Noordzeekust.
De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) hield daarom op de A12 enige tijd klokje rond de wacht. Ze deden dat volgens een rooster van 24 uur op, 72 uur af.
In een unit van de Ondersteuningsgroep (OSG) zat permanent een bemanningslid van de sectie.
En daarnaast werd vanuit deze post een deel van de A12 bewaakt. Deze bewaking gebeurde zelfs enige tijd met camera’s, een novum voor die tijd.
Om continu bewaking mogelijk te maken, kreeg de sectie haar eigen onderkomen. Een stacaravan. Die mochten ze op het terrein van Rijkswaterstaat onder aan de afrit Linschoten neerzetten. Alleen moest het elf meter lange gevaarte daar eerst nog wel even heen worden gebracht. Niet met een dieplader zoals ook dan al redelijk normaal is, maar gewoon achter een Land Rover van de dienst. Bestuurd door Willem Zwarts en Dirk André. Het aparte transport verliep opmerkelijk probleemloos.
Vanaf de caravan en de post reden de SBV-verkeerssurveillanten een aantal malen per dag dit stuk snelweg en controleerden de inhoud van de Rode Kruiskisten die langs dit wegvak waren neergezet. Dat was nodig omdat er weggebruikers waren die de dekens, lampen en fakkels die daarin zaten wel erg goed konden gebruiken. Het moest een ronduit demotiverende klus zijn geweest want als de kisten niet werden geplunderd, reden automobilisten ze aan gort. Op den duur verdwenen ze daarom weer.
Het was op dit traject dat de sectie later de eerste praatpalen plaatste. In de zoekmachine vindt u onder kenteken ER-40-48 een plaat van deze praatpalen. In eerste aanleg had Vogel dus het beheer ervan. Later, toen de praatpalen een ander uiterlijk kregen, gingen ze ook over in handen van de ANWB.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 30-03-1967. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 03-04-1967.
Deze Porsche werd aan de toenmalige sectie bijzondere verkeerstaken geleverd voor een bedrag van fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!