912 targa. 11-43-EZ. Alex1257. 06

Deze foto;
Vóór gebouw C, op de thuisbasis van de AVD in Driebergen, gaat een verkeerssurveillant van de dienst op de foto met vermoedelijk zijn vrouw als gastrijder. Gastrijders waren in die tijd een vrij gebruikelijk fenomeen. Vaak waren dit politici, leden van het Koninklijk Huis of diplomatieke relaties. Bedoeling van AVD-commandant Kees Vogel was dat deze mensen na een rondleiding op het AVD-hoofdkwartier ook vaak kort mee de baan op gingen.
Voor partners van AVD-verkeerssurveillanten zat er een extra dimensie aan. Zij konden dankzij dit gastrijderschap een goed beeld krijgen van dat wat de betreffende AVD-partner ervoer tijdens zijn surveillancewerk op ons autosnelwegennet. Dus een plaatje bij de veelvuldige verhalen waarmee de partners ongetwijfeld thuis kwamen.
Als u in onze zoekmachine “JL-26-KV Heiwegen” invoert dan treft u een kort beeldend verhaaltje over welke kant zo’n rit óók kon uitgaan………
Opvallend detail: in de achtergrond staan drie Porsches 356 cabrio van de dienst. Bijzonder eraan is dat AVD-commandant Vogel reeds in 1967 alle voertuigen van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) liet bestickeren met oranje folie. De linker van de drie 356’s heeft dit folie niet.
Of niet meer. Mogelijk dat de voertuigen op het punt stonden de vloot te verlaten. En moesten de rechter twee nog worden ontdaan van hun oranje folie…..

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 24-11-1967. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 28-11-1967.
Deze Porsche werd aan de AVD geleverd voor een bedrag van FL. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!