912 targa. 15-43-GU. Alex1263. 07

Deze foto;
Johan Logger is al heel lang Porscheliefhebber. En dat uitte zich in de jaren ’80 al door zijn bezoek aan de AVD met de vraag of hij in gebouw G, de autostalling, foto’s mocht maken. Die gunst werd hem verleend. Deze foto komt dan ook uit de serie die hij maakte. Twee inmiddels niet meer inzetbare Porsches zijn bewaard gebleven en niet afgevoerd. Ze staan gebroederlijk naast actueel rollend materiaal van de dienst………….. Geheel links zien we nog een Porsche 911 targa met roepnummer Alex 1217 en officieel kenteken 21-80-SP. Rechts staan een BMW 323i met roepnummer Alex 1240 en kenteken KK-90-ZV.

Dit specifieke voertuig;
Deze Porsche werd geleverd voor fl. 21.700,00 (€. 9.847,03). De datum afgifte deel I was 30-06-1968.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

Scroll Up
error: Content is protected !!