912 targa. 15-40-GU. Alex1264. 05

Deze foto;
Een naar het zich laat aanzien eenzijdig verkeersongeval waarbij het betrokken voertuig op de kop terecht gekomen is. Het verkeer wordt erlangs geleid over de vluchtstrook en een gedeelte van de rechter rijstrook……………….

Dit specifieke voertuig;
Deze Porsche werd geleverd voor fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).
Het voertuig zat bij de indienstneming in 1968 al wel in de oranje striping. Maar was in het begin nog niet voorzien van een luchtherkenningsnummer. Uiteindelijk is deze auto in eigendom geschonken aan het politiemuseum. Dit museum is ook heden nog de eigenaar van dit voertuig, wat niet meer rijdbaar is.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!