Deze foto;
Tussen 1962 en half jaren ‘70 vorige eeuw trainden de personeelsleden van de AVD hun rijvaardigheid op het circuit van Zandvoort. Wie wilde dat nou niet? Jong zijn, een Porsche van de baas rijden en ook nog eens op het scherpst van de snede je rijvaardigheid mogen trainen op een heus circuit. AVD-ers smulden er van.
AVD-verkeerssurveillant Nico Woltil maakte deze schitterende actiefoto tijdens zo’n trainingsdag. Mooi detail: achter deze Alex 1264 rijdt één van de twee Triumphs TR6 waar de AVD enige tijd mee proefreed (kenteken 92-52-PK).
Dit specifieke voertuig;
Deze Porsche werd geleverd voor fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).
Het voertuig zat bij de indienstneming in 1968 al wel in de oranje striping. Maar was in het begin nog niet voorzien van een luchtherkenningsnummer. Uiteindelijk is deze auto in eigendom geschonken aan het politiemuseum. Dit museum is ook heden nog de eigenaar van dit voertuig, wat niet meer rijdbaar is.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.