Deze foto;
Het rechter voorwiel nét niet los van het beton………………………..
We schrijven 1977; het jaar waarin het Amerikaanse 32nd tactical squadron van de vliegbasis Soesterberg de eerste F-15 Eagles in de vloot kreeg. Deze schitterende jets stegen en daalden enkele honderden meters verwijderd van de plek waar de surveillanten van de AVD hun rijvaardigheid trainden.
Want nadat het circuit Zandvoort achter de horizon verdween als trainingslocatie verkaste het bureau vorming & instruktie van de AVD de rijtrainingen van haar surveillanten naar de Vlasakkers, een klein circuit op het terrein van de Bernhardkazerne in Amersfoort.
De Porsches die gebruikt werden op de vlasakkers stonden, zoals dat heette, op afvoer. En werden op de Vlasakkers helemaal opgereden voor ze naar de domeinen gingen.
Na het verwijderen van enkele zaken zoals het blauwe zwaailicht en het extra hard oppompen van de banden werden de surveillanten op de Vlasakkers klaar gestoomd voor hun surveillancewerk op de autosnelwegen. Om later in hun verdere carrière ook periodiek te worden bijgeschoold.
Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 06-07-1973.
Als opties had het voertuig 2 hoofdsteunen, stabilisatoren voor 20 mm, achter 18 mm, een achterruitenwisser, 2 breedstralers en een vijfversnellingsbak.
Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.341 CC (“2.4 liter”) / vermogen 130 PK / topsnelheid 205 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 10 seconden. De AVD kocht dit type Porsche in met als extra voorziening een vijf versnellingsbak. De dienst reed 52 Porsches met een 2.4 liter motorblok.