Deze foto;
Verkeerssurveillanten van de AVD waren best wel wat gewend. Ze liepen vaak tegen rare dingen aan. Maar in een pup-tentje een mistige nacht doorbrengen in de berm van de autosnelweg was zelfs voor AVD-er Nico Woltil in 1972 iets wat hij niet eerder gezien had. Het lijkt ons een heel onrustige maar zeker ook gevaarlijke plek om slapend te verblijven. Bestuurder en motor waren Brits. En ook daar was en is deze vorm van kamperen langs een motorway zondermeer verboden. De motorfiets heeft een hoog doe-het-zelf gehalte. Zo is het dashboard zelf gebouwd, de eigenaar heeft een -vermoedelijke- snelheidsmeter op de valbeugel opgebouwd en het voorspatbord zit vol met een heel leger aan claxons…………
Dit specifieke voertuig;
Deze Porsche werd geleverd voor fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).
Het voertuig zat bij de indienstneming in 1968 al wel in de oranje striping. Maar was in het begin nog niet voorzien van een luchtherkenningsnummer. Uiteindelijk is deze auto in eigendom geschonken aan het politiemuseum. Dit museum is ook heden nog de eigenaar van dit voertuig, wat niet meer rijdbaar is.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.