912 targa. 15-46-GU. Alex1268. 03

Deze foto;
Deze afbeelding dateert van 1971 of verder.
Op een winterse dag zien we een forse kop-staartbotsing op één van Neerlands autosnelwegen. De AVD is ter plaatse en geleidt het verkeer. In een poging een kijkersfile te voorkomen staan AVD-verkeerssurveillanten het aanstormende verkeer “op te zwaaien”, zoals dat in interne vaktermen heet. Achter deze Alex 1268 overigens staat een andere Porsche 912 targa van de dienst te weten de Alex 1262 met kenteken 05-20-FA. Het roepnummer Alex 1262 was voor de bestaansduur van de AVD gereserveerd voor instructievoertuigen van het Bureau vorming & instruktie (BVI).

Dit specifieke voertuig;
Deze Porsche werd geleverd voor een bedrag van fl. 21.750,00 ofwel €. 9.869,72.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 30.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!