912 targa. 28-51-HK. Alex1269. 11

Deze foto;
Foto uit een serie van 13 platen. Kees de Koning en Ger den Hartog vormden geruime tijd een AVD-verkeerssurveillantenkoppel. Beiden konden het prima met elkaar vinden en hadden een prachtige tijd samen, “op de baan”. En als je het dan samen zo naar je zin hebt en het is de allerlaatste rit met de betreffende Porsche die je werkgever je toevertrouwde, dan is het wel zo leuk om wat kiekjes te schieten.
Op deze plaat zien we de imposante gestalte van de Koning, vermoedelijk op een lus van een klaverblad. Saillant detail: op deze foto is deze Porsche inmiddels voorzien van een roepnummer of de kofferklep.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 18-12-1968. De auto verdween in 1974 uit de AVD-vloot en werd toen afgevoerd naar de Domeinen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!