912 targa. 28-51-HK. Alex1269. 21

Deze foto;
De AVD had wagenwassers in dienst. Een heel ploegje. De man die we hier zien is Bertus van Ginkel.
Zoals een AVD-er over deze foto aanvult : “In de hypermoderne wasstraat van de AVD in Driebergen, aan de Hoofdstraat 54.” Hier was een ploegje wagenwassers bezig met dit werk, zo ook de man op deze foto. Het werk gebeurde met, cynisch gezegd, onder andere hoogwaardige borstels van het merk Vero. Hoewel de Porsches imposant waren qua uitstraling waren ze wel ingebed in de cultuur van het Korps Rijkspolitie. Er draaide veel om zuinigheid. De borstels gingen dan ook mee tot ze op de draad versleten waren. En verder. Dat soort zuinigheid had niet echt een goede uitwerking op zaken als het lakwerk van de voertuigen.
Opvallend aan deze werkplek zijn de CV-radiatoren. Op een wasplek……… makkelijk waren ze dan wel weer. Om de kokosmatten, lange tijd standaard vloerbedekking in de Porsches, sneller te laten drogen.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 18-12-1968. De auto verdween in 1974 uit de AVD-vloot en werd toen afgevoerd naar de Domeinen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!