912 targa. 28-54-HK. Alex1272. 10

Deze foto;
Het is 2 mei 1974 en een bezoeker van de kijkdagen van de domeinen in Soesterberg heeft in één keer de kavels met de nummers 110 en 111 toegewezen gekregen. Je zou kunnen zeggen : “Dan heeft hij teveel geboden.” Je zou ook kunnen zeggen : “De mazzelaar, niet één maar twee Porsches verworven.” Hoe het ook zij : de man kreeg een toewijzingsbiljet thuis gestuurd met daarin het bericht dat hij zowel deze voormalige Alex 1269 alsook de voormalige Alex 1269 (kenteken 28-51-HK) had verworven. Onder dát kenteken treft u ook wat documenten aan rondom die aankoop

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 17-12-1968. Als opties had het voertuig een vijfversnellingsbak.
Deze Porsche werd aan de AVD geleverd voor fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

Scroll Up
error: Content is protected !!