911 targa. 82-BL-86. Alex 1274. 03

Deze foto;
De AVD had ons autosnelwegennet opgedeeld in trajecten. Zo stond het V-traject bijvoorbeeld voor “Veluwe”, dus de A28 / A50 / A1. Het M-traject lag in de driehoek van Brienenoordbrug, Gorinchem en Breda. Dus de A16, A15 en A27.
Er was een vrij strikte bezettingsverplichting. Dat hield in dat het niet was toegestaan om te gaan rusten als het andere koppel op dat betreffende traject ook nog aan het rusten was. De verkeerssurveillanten kregen dan domweg geen toestemming van de mobilofonist op de Alex-centrale in Driebergen zich uit te melden omdat dan het traject niet bezet was.

Goed, we schrijven 10 november 1975. Op het genoemde M-traject waren twee surveillantenkoppels met Porsches op de baan. Één van deze koppels bestond uit Kees Keizer als bestuurder en Lucia Meering als bijrijder.
Keizer was mentor van nieuwe collega’s. Waaronder Frans Zuiderhoek. Die vertelt: “Kees was een zeer ervaren en vooral ook gedisciplineerd Porscherijder. In 1975 waren autogordels nog niet verplicht. Bij de start van onze allereerste gezamenlijke surveillance kwam het onderwerp ‘gordel’ ter sprake. “Het maakt mij niet uit wat jij doet, maar ik draag altijd de autogordel”, zei hij tegen me. Uiteraard conformeerde ik me daaraan. Dus wij hadden de heupgordel altijd om. Dat nou uitgerekend die heupgordel tot problemen zou gaan leiden kon niemand nog bevroeden.”

Terug naar Keizer en Meering. Het surveillantenkoppel was op weg naar een rustadres langs de A16 nabij de Belgische grens. Ze hadden zojuist een ‘boekklant’ gehad en waren wat aan de late kant voor hun geplande rust op het M-traject. In die tijd waren er nog geen computers die mobilofonisten in Driebergen konden ondersteunen over gezochte personen. En dus hadden alle surveillancevoertuigen zogenaamde opsporingsregisters in de auto. Boekjes die periodiek ververst werden zodat de verkeerssurveillanten redelijk op de hoogte waren of een staande gehouden persoon nog zaken open had staan bij justitie. Was dat aan de orde dan was sprake van een boekklant.
Zuiderhoek: “Zo gedisciplineerd als mijn mentor was, wilde hij toch nog op tijd op het rustadres zijn om te voorkomen dat het tweede koppel op het M-traject pas na 13.00 uur kon gaan rusten. De boekklant hadden ze opgedaan op de westbaan ter hoogte van ‘Galder’ en dus keerden ze bij de eerstvolgende afslag. Deze lag vlak over de Belgische grens bij de plaats Meer.
De eerste lus van de ‘Y-aansluiting’ verliep goed. De tweede lus, die beide surveillanten moest toeleiden naar de oostbaan van de E19 (A16 in Nederland), liep van hoog naar laag en bracht het surveillantenkoppel helaas in de problemen. Mogelijk was de bochtsnelheid in combinatie met de stroefheid van het wegdek en de grip van de Continental-banden te hoog waardoor de Porsche van de weg raakte. Op zich geen probleem, er was voldoende ruimte, er stond geen vangrail dus het verliezen van de controle over het voertuig hoefde geen ernstige gevolgen te hebben. Behoudens een deuk in het imago van een uitstekende Porscherijder. Alleen belandde de Porsche in een zogenaamde droogstaande duiker. De Porsche was niet bestand tegen de plotselinge stilstand in deze betonnen onderdoorgang en Kees evenmin. Door de heupgordel kwam hij met zijn schouder tegen het stuur terecht, waardoor een zenuw in de nekwervel bekneld raakte. Met het nodige medische letsel tot gevolg. Het zou helaas het einde van de politiecarrière betekenen voor mijn mentor. Later is Kees als vertegenwoordiger in de zaak van zijn vader gaan werken.”

Maar het ongeval had helaas nog méér impact. Lucia Meering was anderhalf jaar eerder samen met Ank Floresse de eerste vrouwelijke AVD-surveillant. Na haar ongeval ging ze nog een keer mee de baan op, met Frans Zuiderhoek achter het stuur. Maar helaas durfde ze het niet meer aan om binnen de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) aan het werk te blijven.
Waarna Meering overigens een heel bekende en vertrouwde stem werd voor ons allemaal. Als filelezer namens de AVD.
Dan nog wat bijzonderheden over de foto zelf. Deze is onderdeel van een kleine serie die gemaakt werd voor bij het proces-verbaal rond dit ongeval. De afbeeldingen zijn geschoten
met een losgekoppelde camera van een voertuig van de groep onopvallende surveillance (GOS).
NB : Kees Keizer heeft nadrukkelijk toestemming gegeven om deze foto’s en informatie te plaatsen.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 30-07-1973.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde F-model waarvan Porsche er tussen 1968 en 1974 in totaal 81.032 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.341 CC (“2.4 liter”) / vermogen 130 PK / topsnelheid 205 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 10 seconden. De AVD kocht dit type Porsche in met als extra voorziening een vijf versnellingsbak. De dienst reed 52 Porsches met een 2.4 liter motorblok.

error: Content is protected !!