911 targa. FZ-25-HZ. Alex 1275. 02

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), Alex 75, FZ-25-HZ, Politie Technische Dienst Delft, Hooikade.

Deze foto;
(Zie ook de noot aan het einde van deze tekst)
Opvallende foto, genomen bij de politie technische dienst (PTD) in Delft. Deze 911 targa is nog niet voorzien van verbindingsmiddelen (geen antenne) en roepnummer op de kofferdeksel.
De oud commandant AVD (CAVD) Cees Doornhein en hoofd uitvoerende dienst Jaap Kleppers gaven ons desgevraagd de nodige achtergronden over de PTD, haar directeur, de ingenieur Blokzijl en de Politie Verbindingsdienst (PVD).
De AVD was onderdeel van het Korps Rijkspolitie wat op haar beurt weer ressorteerde onder het Ministerie van Justitie. Onder dat Ministerie waren ook twee rijksdiensten operationeel die zich bezig hielden met beheer voeren over de materieelvoorziening van de uitvoerende diensten, zoals bijvoorbeeld de AVD. Die twee diensten waren dus de PTD en de PVD.
De PTD was belast met advisering over de aanschaf van voertuigen. Gaf Justitie eenmaal groen licht en vervolgens budget dan werden de contracten voor de voertuigen en verbindingsmiddelen door de PTD afgesloten. Verder voerde de PTD deels zelfstandig onderhoud uit en hield zij toezicht op het technisch onderhoud van de voertuigen door derden, zoals in het geval van de AVD door Porschedealer Wittebrug in Den Haag. Daarnaast werd bij de PTD de gehele voertuigadministratie bijgehouden van alle dienstvoertuigen van de Korps Rijkspolitie, dus ook van de AVD.
Overigens was het feit dat de PTD het onderhoud goeddeels zelf deed een uitvloeisel van de koude oorlog. Justitie was bang dat communistische elementen onder de automonteurs de rijkspolitievoertuigen eventueel zouden kunnen saboteren. En dus, naar voorbeeld van Defensie, hield de Rijkspolitie er een eigen technische dienst op na voor haar voertuigen.
De PTD werd aangestuurd door de eerder genoemde Blokzijl. Blokzijl was een vriendelijke pijprokende man die zowel bij de oudgedienden onder de verkeerssurveillanten als onder de oud Officieren van de AVD een goede bekende was. Blokzijl was namens Justitie tekenbevoegd voor aanschaf van voertuigen. Maar hij deed meer.
Zo deed Doornhein in 1968 examen in voertuig- en motortechniek bij Blokzijl. Waarbij de toenmalige CAVD Kees Vogel overigens optrad als gecommitteerde. Doornhein hierover : “veel jaargenoten hadden weinig belangstelling voor dit onderwerp. Zelf vond ik, die als puber brommers en motoren opvoerde, het echt interessant. Als cijfer haalde ik voor dit onderwerp een 10. Als afgezwaaid Officier en man op enige leeftijd kan ik dat historisch feit inmiddels melden zonder een gevoel te hebben van opscheppen.”
Maar ook Kleppers kende Blokzijl vrij behoorlijk. Hij herinnert zich nog diens legendarische wijze van examineren door Blokzijl op de technische vakken voor aankomend politieofficieren. Kleppers : “Hij vroeg dan eerst of je een Alfa- of Betaman was. Aan een Betaman stelde hij hogere eisen en legde hij lastigere vragen voor. Ik was betaman en kreeg dus wat pittigere vragen van Blokzijl voorgelegd.”
In het licht van die wijze van examineren was de oud CAVD Doornhein dus inderdaad een man met aanleg vóór en interesse in techniek.
NB : in onze zoekmachine treft u onder FZ-25-HZ meer fotomateriaal aan van deze Porsche. Maar dan in combinatie met andere 911’s van de AVD.

Dit specifieke voertuig;
Datum aankomst bij importeur : 18-04-1980. Datum levering aan politie technische dienst (PTD) : 20-05-1980. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 20-05-1980. Overige bijzonderheden : Afleverprijs fl. 46.742,92 / €. 21.211,01. Deze Porsche werd geleverd met de opties elektrische buitenspiegel rechts, achterruitenwisser, breedstralers, mistachterlicht. Eerste inzet voor de AVD was op 10-09-1981.

Dit type voertuig (technische gegevens);
6-cilinder Porsche 911 targa van het zogenaamde G-model waarvan Porsche er tussen 1974 en 1989 in totaal 193.605 produceerde. Inhoud motorblok van deze 911 is 2.993 CC (“3.0 liter”) / vermogen 180 PK / topsnelheid 225 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 7 seconden. De dienst reed 72 Porsches met een 3.0 liter motorblok.

error: Content is protected !!