911 targa. Kenteken en roepnummer onbekend. 07

Deze foto;
Een fonkelnieuwe Porsche 911 targa staat te wachten om uitgeleverd te worden aan de AVD. Het voertuig heeft inmiddels de gang langs de Politie Verbindingsdienst gemaakt. Het enige wat nog moet gebeuren is kentekenen. De locatie van de foto is de showroom van Porsche-dealer Wittebrug in Den Haag. Van oudsher de hofleverancier van Porsches en later ook Volkswagens aan de AVD. We schrijven tweede helft jaren ’80, vermoedelijk 1985. In deze periode was het Korps Rijkspolitie net overgestapt van dienstvoertuigen in eigendom naar leasevoertuigen. Daarmee was het gedaan met de mogelijkheid om bij de domeinen in Soesterberg een bod te doen op een kavel (lees: “voertuig”) en het voertuig te bemachtigen. Als u in de zoekmachine de term “Domeinen 912” invoert dan leest u meer over die procedure.
Hoe het ook zij, ingaande tweede helft jaren ’80 begon het korps dus te leasen. Voor de Porsches deed Wittebrug dit korte tijd in eigen beheer. Al vrij snel ging dit over naar Leaseplan. De gebruikerstijd in de AVD-vloot nam direct significant af. En de leasemaatschappij wilde de Porsches voor een zo hoog mogelijk bedrag in de civiele markt verkopen. Pon Porsche import heeft zelfs meermalen de auto’s over de grens in Duitsland verkocht. Om te voorkomen dat de prijs ervan in Nederland zou kelderen. Legendarisch maar niet te checken is het verhaal van een Nederlandse autohandelaar die de 911’s over de grens direct weer terug kocht, ze in Nederland importeerde en weer in de (nu civiel) markt zette. In de AVD-archieven zitten ook twee kwalitatief slechte foto’s van een grote aanhanger met daarop twee voormalige AVD-Porsches van het type 911-964 targa.
Terug naar de foto waar u nu naar kijkt. Hierop is heel mooi te zien dat Pon Porsche import de auto’s met zo min, mogelijk beschadigingen weer terug kocht, aan het einde van de leasetermijn. Dus zo min mogelijk boorgaten en andere lastig te herstellen beschadigingen. Dat betekende dus dat het matrixtransparant, extra achteruitrijlicht en extra mistachterlicht allemaal op één beugel werden opgebouwd. En die beugel zat weer vast in dezelfde schroefgaten waar de kentekenplaat mee werd bevestigd op de Porsche.

error: Content is protected !!